Η αναγνωστική κατανόηση και η ζωντάνια νοερών οπτικών εικόνων ως προβλεπτές της ικανότητας εικονικής αναπαράστασης κλασμάτων σε μαθητές ε' τάξης δημοτικού
Abstract
Η παρούσα μελέτη είχε ως στόχο να καθοριστεί η πιθανή σχέση μεταξύ της ικανότητας αναγνωστικής κατανόησης, της ζωντάνιας νοερών οπτικών εικόνων και της ικανότητας αναπαράστασης κλασμάτων. Οι συμμετέχοντες ήταν Ε’ τάξης Έλληνες μαθητές, οι οποίοι επιλέχτηκαν με τη χρήση βολικής δειγματοληψίας από τέσσερα διαφορετικά δημόσια σχολεία (Ν=105) στη Β. Ελλάδα. Η έρευνα σχεδιάστηκε ως μελέτη συσχέτισης με τη χρήση του συντελεστή συσχέτισης Spearman’s rho. Τα εργαλεία συλλογής δεδομένων της έρευνας ήταν (1): το Τεστ Αναγνωστικής Κατανόησης, που αναπτύχθηκε από τις Παντελιάδου και Αντωνίου (2008) ως μέρος του Τεστ – Α· (2) το Ερωτηματολόγιο της Ζωντάνιας Νοερών Οπτικών Εικόνων, που αναπτύχθηκε από το Marks (1973)· (3) το Τεστ Αναπαράστασης Κλασμάτων, που αναπτύχθηκε από την ερευνήτρια και περιλαμβάνει 8 μαθηματικά έργα με κλάσματα. Η ανάλυση αποκάλυψε ότι η σχέση της αναγνωστικής κατανόησης και της ζωντάνιας των νοερών εικόνων με την ικανότητα αναπαράστασης κλασμάτων είναι θετική. Επιπλέον, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η αναγνωστική κατανόηση και η αναπαράσταση κλασμάτων είναι εξαρτημένες μεταβλητές και η μία ικανότητα επηρεάζει την άλλη.
This study aimed to establish the possible relationship between reading comprehension competence, the vividness of visual mental imagery and fraction representations competence. Participants were fifth-grade Greek students, selected using convenience sampling from four different public schools (N=105) in N. Greece. The research was designed as a correlational study by using the Spearman’s rho correlation coefficient. The data gathering tools used in this study were (1): the Reading Comprehension Test (RCT), which was developed by Panteliadou and Antoniou (2008) as a part of the Test – A; (2) the Vividness of Visual Imagery Questionnaire (VVIQ), developed by Marks (1973); (3) the Fractions Representation Test (FRT), which was developed by the researcher and which includes 8 mathematical works in fractions. The analysis revealed that the relationship between reading comprehension and vividness of mental imagery with fractions representation competency is positive. In addition, the results indicated that reading comprehension and fraction representation are dependent variables and one ability affects the other.