Εφαρμογή μαρκοβιανών μοντέλων στην ανάλυση της ακαδημαϊκής επίδοσης φοιτητών
Abstract
Τα τελευταία χρόνια, έχουν γίνει πολλές προσπάθειες μελέτης της επίδοσης φοιτητών τμημάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Οι περισσότεροι ερευνητές συμφωνούν πως καταγράφεται υψηλότερη μέση επίδοση στα τελευταία έτη των σπουδών αλλά ωστόσο δεν είναι μεγάλος ο αριθμός των ερευνητών που μελετούν την εξέλιξη της επίδοσης και πώς αυτή διαφοροποιείται κατά τη διάρκεια των σπουδών. Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι η ανάλυση της επίδοσης φοιτητών με τη χρήση μαρκοβιανών μοντέλων για την ανίχνευση οποιωνδήποτε διαφοροποιήσεων των επιδόσεων καθ’ όλη τη διάρκεια της φοίτησής τους και τη δυνατότητα πρόβλεψης να παρουσιάσουν καθεμία από τις τρεις περιπτώσεις επιδόσεων (Καλώς, Λίαν Καλώς και Άριστα) για κάθε έτος των σπουδών τους.
Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 127 πρώην φοιτητές του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας που εισήχθησαν το ακαδημαϊκό έτος 2012 – 2013 και αποφοίτησαν το 2016, ενώ τα δεδομένα αντλήθηκαν από τις αναλυτικές βαθμολογίες τους. Τα αποτελέσματα της έρευνας απέδειξαν πως οι φοιτητές καταγράφουν υψηλότερη βαθμολογία κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών των σπουδών τους, ενώ η υψηλότερη βαθμολογία καταγράφεται στα μαθήματα του 3ου έτους. Επίσης αξίζει να σημειωθεί πως παρατηρούνται υψηλότερες μέσες βαθμολογίες στον πληθυσμό των φοιτητριών αλλά παρόλα αυτά δεν παρουσιάζονται στατιστικά σημαντικές διαφορές μεταξύ των επιδόσεων των δύο φύλων ενώ αντίθετα, παρουσιάζονται στατιστικά σημαντικές διαφορές μεταξύ των επιδόσεων των ακαδημαϊκών ετών.
Τέλος με την ανάλυση των επιδόσεων με τη χρήση μαρκοβιανών μοντέλων, διαπιστώνεται πως είναι δυνατή η πρόβλεψη της πιθανότητας κάποιου φοιτητή να καταγράψει κάποια βαθμολογία γνωρίζοντας την κατάσταση στην οποία βρίσκεται σε προγενέστερο χρόνο, γεγονός που μπορεί να παρέχει χρήσιμες πληροφορίες στα αντίστοιχα πανεπιστημιακά τμήματα.
Abstract
In the last few years, there have been many researches concerning the study of academic performance. Most researchers agree that a higher average performance is recorded at the end of the studies. Nevertheless, there is not a large number of researchers studying performance progress and how it differs during studying. The purpose of this research is to analyze student’s performance using markov models to detect any variations in performance throughout their studies and the ability to predict each of the three performance cases (Good, Very Good and Excellent) for each year of the studies.
In the survey, 127 former students of the Department of Primary Education of the University of Western Macedonia participated, who entered the academic year 2012-2013 and graduated in 2016. The data were drawn from the student’s transcripts where their scores are recorded for each subject and semester. The results of the survey have shown that students present a better performance during their last years of study, while the highest scores are recorded in the 3rd year courses. Also, some higher grades are observed in female student’s records, but there are no statistically significant differences between gender performances. On the other hand, statistically significant differences have been recorded between the academic years’ performances.
Finally, the application of markov models in the analysis of university students’ performance has shown that it is practicable to predict the probability of a student getting a grade by knowing his situation at an earlier time, a process that can provide useful information to the university departments.