Προσέγγιση της αξιωματικής θεμελίωσης από μαθητές α' λυκείου
Abstract
Στην παρούσα μελέτη επιχειρείται η διδακτική προσέγγιση της Αξιωματικής Θεμελίωσης από μαθητές της Α΄ Λυκείου. Συγκεκριμένα, σε 43 μαθητές διερευνάται η δυνατότητα βελτίωσης της κατανόησης του ρόλου των αξιωμάτων, των ορισμών, των θεωρημάτων και της απόδειξης στην Ευκλείδεια Γεωμετρία. Παράλληλα καταγράφονται οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μαθητές στην προσπάθειά τους να αποδείξουν θεωρήματα στο πλαίσιο του Αξιωματικού Συστήματος. Οι μαθητές συμμετέχουν σε ειδικά σχεδιασμένη διδακτική παρέμβαση και εξετάζονται με ερωτηματολόγια πριν και μετά την παρέμβαση. Από τα αποτελέσματα της έρευνας διαπιστώθηκε ότι οι μαθητές μπορούν, μέσα από κατάλληλες διαμορφωμένες δραστηριότητες, να προσεγγίσουν, ως ένα βαθμό, τη φύση της Αξιωματικής διαδικασίας.
The present study is focused on the educational approach of the Axiomatic Foundation from students of the 1st Grade of senior High School (Lyceum). Precisely, the subject that has been put under investigation is the possibility of improving the understanding of the role of the axioms, the definitions, the theorems and the proof of Euclidian Geometry, in a total of 43 students. The difficulties that have occurred from the students’ part, while trying to prove the theorems within the Axiomatic System, have also been noted. The students took part in a specially designed educational intervention and were questioned via a questionnaire before and after that. From the conclusions of the study has been found that the students are capable of approaching, up to a point, the nature of the Axiomatic process, in a context of suitable classroom activities.