Οι απόψεις των υποψήφιων δασκάλων για τα προγράμματα σπουδών τους: η περίπτωση του ΠΤΔΕ Φλώρινας
Abstract
Η παρούσα εργασία διερευνά τις απόψεις των υποψήφιων δασκάλων (φοιτητών) του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, για το Πρόγραμμα Σπουδών τους. Στο πρώτο μέρος της εργασίας παρουσιάζεται η βιβλιογραφική ανασκόπηση που αφορά: α. στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών από το 1828 έως τη σύγχρονη εποχή, β. στο Πρόγραμμα Σπουδών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Π.Δ.Μ. και γ. στην παρουσίαση και σύγκριση των προγραμμάτων σπουδών της δημοτικής εκπαίδευσης στον ελλαδικό χώρο. Στο δεύτερο μέρος της εργασίας παρουσιάζεται το ερευνητικό πλαίσιο, στο οποίο αναλύονται οι απόψεις 15 φοιτητών που έχουν ολοκληρώσει την πρακτική τους άσκηση και αφορούν: α. το Πρόγραμμα Σπουδών του τμήματός τους, β. το περιεχόμενο των μαθημάτων του Προγράμματος Σπουδών που θεωρούν ότι συνέβαλαν περισσότερο ή λιγότερο στην εκπαίδευσή τους, γ. την πρακτική τους άσκηση, δ. την αυτοπεποίθηση για τη διδακτική τους ετοιμότητα και ε. τις προτάσεις βελτίωσης του Προγράμματος Σπουδών του τμήματός τους. Ως εργαλείο για τη συλλογή των δεδομένων, χρησιμοποιήθηκε η συνέντευξη και πιο συγκεκριμένα η ημιδομημένη συνέντευξη. Τα δεδομένα αναλύθηκαν με την ποσοτική και ποιοτική ανάλυση περιεχομένου. Τα αποτελέσματα της έρευνας κατέδειξαν ότι σε γενικές γραμμές, η πλειοψηφία των φοιτητών είναι αρκετά ικανοποιημένοι από τις σπουδές τους, νιώθουν ιδιαίτερο άγχος για τα μαθήματα της Γλώσσας και των μαθηματικών και αισθάνονται αρκετά έτοιμοι να εργαστούν ως εκπαιδευτικοί, γνωρίζοντας όμως και τις ιδιαίτερες δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίσουν στο σχολικό περιβάλλον.The present project researches the views of the Candidate teachers (students) of the Pedagogical Department of Primary Education in the Western Macedonia University for their Curricula (Program of Studies).In the first part of the work the Literature review is presented and it concerns:a)The training of Educators since the year 1828 and up to the modern times.b)The Curricula of The Pedagogical Department of Primary Education in the W.M.U and c)The presentation and comparison of Curricula in Primary Education in the Hellenic Territory.
In the second part of the work the research framework is presented and in this the views of 15 students who have accomplished their practice are analyzed and they concern: a)The program of studies of their Department.b)The Content of lessons of their Curricula which they think that it contracted more or less in their education.c)Their workshop(practice).d)Their self-confidence about didactic readiness and e)The suggestions of improvement of their curricula.
As a data collection tool, the interview and more specifically the semi-structured interview was used.
The Data was analysed using quantitative and qualitative content analysis.
The results of the Survey showed,in general terms, that the majority of the students are enough satisfied with their studies, they feel more stressful with Language and Mathematics lessons and they feel quite ready to work as teachers, but also being aware of the particular difficulties that they may face in the school environment.