Show simple item record

dc.contributor.advisorΚουτούζης, Εμμανουήλ
dc.contributor.authorΤριανταφύλλου, Ευαγγελία
dc.date.accessioned2018-07-03T15:57:11Z
dc.date.available2018-07-03T15:57:11Z
dc.date.issued2018-05
dc.identifier.urihttps://dspace.uowm.gr/xmlui/handle/123456789/955
dc.description.abstractΗ σύνδεση της ηγεσίας με επίσημες θέσεις ευθύνης και η ηγεσία των εκπαιδευτικών αμφισβητήθηκαν και μια νέα αντίληψη σχετικά με την ηγεσία προέκυψε, η οποία πρότεινε την άσκηση της κατανεμημένης ηγεσίας ως μια αποτελεσματική εναλλακτική επιλογή. Η κατανεμημένη ηγεσία αναγνώρισε πως πολλαπλά άτομα μπορούν να αυξήσουν την αποτελεσματική άσκηση ηγεσίας, ιδιαίτερα οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι μπορούν να συνεισφέρουν αποτελεσματικά στην ανάπτυξη των σχολικών μονάδων. Σε αυτές τις περιπτώσεις οι εκπαιδευτικοί κατέχουν παιδαγωγικές και ηγετικές ικανότητες καθώς και έντονη αίσθηση ηθικού σκοπού. Η παρούσα εργασία επικεντρώθηκε στα χαρακτηριστικά της ηγεσίας του εκπαιδευτικού, όπως αυτά προκύπτουν μέσα από το πλαίσιο της κατανεμημένης ηγεσίας, και διερεύνησε την ηγεσία του εκπαιδευτικού σε δημόσια σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Τα δεδομένα συγκεντρώθηκαν με τη μέθοδο της ποσοτικής έρευνας, κατά την οποία εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης κλήθηκαν να απαντήσουν σε σχετικό ερωτηματολόγιο, έτσι ώστε να εξαχθούν μετρήσιμα αποτελέσματα σχετικά με τον βαθμό που η ηγεσία των εκπαιδευτικών ασκείται στα ελληνικά δευτεροβάθμια σχολεία. Η παρούσα έρευνα διαπίστωσε πως η ηγεσία του εκπαιδευτικού δεν έχει καθιερωθεί σαν έννοια στην ελληνική δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση, παρά κάποιες μεμονωμένες περιπτώσεις άσκησης τέτοιου είδους ηγεσίας. Η ανάπτυξη της ηγεσίας του εκπαιδευτικού προσεγγίστηκε σε σχέση με διάφορες συγκυριακές συνθήκες που καθορίζουν τις πρακτικές ηγεσίας. Τέτοιες συνθήκες συμπεριλαμβάνουν όχι μόνο χαρακτηριστικά των εκπαιδευτικών, αλλά και στοιχεία του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Η δημιουργία συνθηκών που συμβάλλουν στην πρακτική της ηγεσίας του εκπαιδευτικού δυσχεραίνεται από τις απόψεις και στάσεις των εκπαιδευτικών, καθώς και από τις πρακτικές άσκησης ηγεσίας εκ των άνω προς τα κάτω. Προτάσεις που προκύπτουν από τη μελέτη συμπεριλαμβάνουν την αναγνώριση της ηγεσίας του εκπαιδευτικού στην πολιτική αναμόρφωσης του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, την ενθάρρυνση των εκπαιδευτικών να αναλαμβάνουν δραστηριότητες ηγεσίας και την προτεραιότητα στην εφαρμογή προγραμμάτων επαγγελματικής ανάπτυξης τόσο των διευθυντών όσο και των εκπαιδευτικών. The association of leadership with formal positions and principal leadership was questioned and a new concept of leadership emerged suggesting the practice of distributed leadership as a promising alternative. Distributed leadership recognized that multiple individuals can enhance the effective practice of leadership, especially teachers who contribute significantly to school development. For this reason, teachers should possess pedagogical and leadership competencies as well as a strong sense of moral purpose. Focusing on the features of teacher leadership as it has developed within the distributed leadership context, this study explored teacher leadership in public secondary schools in Greece. Data were collected through quantitative research method, which required secondary school teachers to respond to a questionnaire in order to provide measurable results in relation to the extent teacher leadership is practiced in secondary Greek schools. The study found that teacher leadership was not an established concept in Greek secondary public schools, despite some instances of teacher leadership practices. The development of teacher leadership was viewed in relation to the contextual conditions that shape leadership practices. Such conditions include both teachers’ characteristics as well as elements of the Greek educational system. Sometimes teachers’ beliefs and attitudes as well as the top-down leadership practices impede the creation of conditions conducive to teacher leadership practice. Recommendations from this study would include acknowledging teacher leadership in Greece’s education reform policy, supporting teachers to accept leadership tasks and giving priority to the implementation of development programs for both principals and teachers.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσηςen_US
dc.subjectηγεσία του εκπαιδευτικούen_US
dc.subjectκατανεμημένη ηγεσίαen_US
dc.subjectρόλος των διευθυντώνen_US
dc.subjectσυνεργασίαen_US
dc.subjectteacher leadershipen_US
dc.subjectdistributed leadershipen_US
dc.subjectprincipals' roleen_US
dc.subjectcollaborationen_US
dc.titleTeacher Leadership as an approach to Distributed Leadership: evidence, practices and prospects in Greek high schoolsen_US
dc.typeMSc thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record