Μαθησιακές δυσκολίες και γραφοκινητικές δεξιότητες. Μια πιλοτική παρέμβαση
Abstract
Η παρούσα εργασία αφορούσε την μελέτη της δυσλεξίας και των γραφοκινητικών ικανοτήτων, καθώς και τη δυνατότητα βελτίωσης αυτών στο πλαίσιο μιας πιλοτικής παρέμβασης. Συγκεκριμένα, σκοπός της εργασίας ήταν η μελέτη της ορθογραφικής ικανότητας του μαθητή, η παραγωγή γραπτού λόγου αλλά και η ικανότητα λεπτής κινητικότητας. Για τον σκοπό αυτόν, πραγματοποιήθηκε μια πιλοτική παρέμβαση σε έναν μαθητή ο οποίος είχε διαγνωστεί με δυσλεξία. Ο μαθητής ενεπλάκη σε δύο δοκιμασίες με σκοπό τον προέλεγχο των ικανοτήτων του. Ειδικότερα η μια αφορούσε τη δοκιμασία δυσκολιών στον γραπτό λόγο (Πόρποδας και συν, 2007) για τον έλεγχο των ικανοτήτων του στο γραπτό λόγο και η δοκιμασία Visual Motor Integration (VMI) (Beery & Beery, 2010) με σκοπό τον έλεγχο της λεπτής κινητικότητας του παιδιού και της οπτικής του αντίληψης. Οι ίδιες δοκιμασίες χρησιμοποιήθηκαν και μετά το τέλος των παρεμβάσεων με τη μορφή μετέλεγχου. Οι διδακτικές παρεμβάσεις στις οποίες συμμετείχε ο μαθητής ήταν συνολικά δέκα. Κάθε παρέμβαση ήταν διαμορφωμένη με βάση τις ανάγκες αλλά και τα ενδιαφέροντα του μαθητή. Μετά το πέρας κάθε παρέμβασης γινόταν συμπλήρωση ημερολογίου με σκοπό να ελέγχεται η απόδοση του μαθητή. Μέσα από τις παρεμβάσεις ο μαθητής φάνηκε να παρουσιάζει βελτίωση τόσο στα ορθογραφικά και στον γραπτό λόγο όσο και στην λεπτή κινητικότητά του. Καταλήγοντας, συμπεραίνεται πως δημιουργώντας εξατομικευμένα προγράμματα για του μαθητές, ανάλογα με τις ανάγκες τους, μπορούμε να τους βοηθήσουμε να αποκτήσουν, αλλά και να βελτιώσουν τις δεξιότητές τους σε όλους του τομείς και έτσι να μπορέσουν να ενταχθούν ομαλά, να συνυπάρξουν και να αλληλοεπιδράσουν με το περιβάλλον στο οποίο ζουν.
The present study was concerned with the study of dyslexia and graphomotor skills in the context of a pilot intervention. Specifically, the purpose was to study the student’s ability of writing, graphomotor and fine motor skills. A pilot intervention was conducted on a student who had been diagnosed with dyslexia. The student was engaged in two tests in order to evaluate his abilities. In particular, the first one was about the difficulties in writing test (Porpodas et al, 2007) and the second one was about the Visual Motor Integration (VMI) test (Beery & Beery, 2010). The same tests were used before and after the pilot intervention. The interventions that the student was attended were ten in total. Each intervention was designed according to the needs and interests of the student. After each intervention, a calendar was filled in to check the student’s daily performance. Through the interventions the student seemed to improve both his spelling and writing skills and in his fine motor. We conclude that by designing customized educational interventions for the students according to their needs, we can support them improve their skills and thus we support them to be able to integrate smoothly, to coexist and to interact with the environment in which they live.