Οι απόψεις των μαθητών για τις έννοιες της πολιτειότητας και ετερότητας μέσα από το παιχνίδι
Abstract
Σκοπός της παρούσας πτυχιακής εργασίας είναι η διερεύνηση και η καταγραφή των απόψεων μιας ομάδας μαθητών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, για τις έννοιες της πολιτειότητας και της ετερότητας μέσα από τρία στάδια δραστηριοτήτων. Συγχρόνως, η εργασία πραγματεύεται την σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα σε άτομα διαφορετικής πολιτισμικής ταυτότητας, με βασικούς άξονες τον σεβασμό της διαφορετικότητας και την αποδοχή της πολιτισμικής ετερότητας. Παράλληλα, γίνεται μια προσπάθεια προσδιορισμού των εννοιών της ιδιότητας του πολίτη, της ετερότητας, της πολυπολιτισμικότητας και της διαπολιτισμικότητας, ενώ τονίζεται και η παιδαγωγική κατεύθυνση των συγκεκριμένων εννοιών, μέσω της σχέσης τους με την εκπαίδευση. Μεγάλη έμφαση δίνεται στην αναγώριση της πολιτισμικής ετερότητας καθώς και στην κατοχύρωση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Επισημαίνεται επίσης, η ανάγκη της συμβολής κάθε ατόμου για την διαχείριση της διαφορετικότητας, τόσο στον χώρο του σχολείου, όσο και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, καθώς και η προσπάθεια αντιμετώπισης κάθε είδους διακρίσεων και προκαταλήψεων που αναδύονται μέσα σε ένα πολυπολιτισμικό πλαίσιο. Τέλος, παρουσιάζονται οι δραστηριότητες και οι απόψεις των μαθητών, που ανακύπτουν μέσα από την υλοποίηση τους, από τις οποίες διαπιστώνονται οι στάσεις και οι πεποιθήσεις που υιοθετούν οι μαθητές για τα άτομα διαφορετικής πολιτισμικής προέλευσης.
The purpose of this dissertation is to investigate and record the views of a group of primary school students on the concepts of citizenship and diversity through three stages of activities. At the same time, the thesis deals with the relationship developed between individuals of different cultural identities, with the basic axes of respecting diversity and accepting cultural diversity. In addition, an attempt is made to define the concepts of citizenship, diversity, multiculturalism and interculturalism, while emphasizing the pedagogical direction of these concepts through their relationship with education. Great emphasis is placed on the recognition of cultural diversity and the safeguarding of human rights. It also highlights the need for each person to contribute to managing diversity both at school and in the wider social environment, as well as the effort to cofront all sorts of discrimination and prejudices emerging within a multicultural context. Finally, the pupils' activities and views that arise from their implementation are presented, which show the attitudes and beliefs that pupils adopt for people of different cultures.