Show simple item record

dc.contributor.advisorΠαπαδοπούλου, Πηνελόπη
dc.contributor.authorΑντωνίου, Μαρία
dc.date.accessioned2018-07-13T13:08:10Z
dc.date.available2018-07-13T13:08:10Z
dc.date.issued2018-04
dc.identifier.urihttps://dspace.uowm.gr/xmlui/handle/123456789/991
dc.description.abstractΣκοπός της παρούσας έρευνας ήταν ο σχεδιασμός, η ανάπτυξη, η εφαρμογή και η αξιολόγηση μιας Διδακτικής Μαθησιακής Ακολουθίας (ΔΜΑ) με θέμα την βιοποικιλότητα για μαθητές της ΣΤ’ τάξης του δημοτικού. Η εφαρμογή της ΔΜΑ έγινε σε 18 μαθητές, 10 αγόρια και 8 κορίτσια, σε ένα δημοτικό σχολείο της υπαίθρου στην περιφερειακή ενότητα της Θεσσαλονίκης. Βασικός στόχος της είναι, να κατανοήσουν οι μαθητές την έννοια της βιοποικιλότητας και να είναι ικανοί να την εντοπίζουν γύρω τους, αναγνωρίζοντας και τα τρία επίπεδα οργάνωσής της, την ποικιλότητα των ειδών, την γενετική ποικιλότητα και την ποικιλότητα των οικοσυστημάτων. Επιπλέον, ως απώτερος σκοπός ολόκληρης της ΔΜΑ, επιχειρείται η ανάπτυξη και η καλλιέργεια μιας φιλοπεριβαλλοντικής στάσης από τους μαθητές, που να είναι σύμφωνη με τις αρχές της αειφόρου ανάπτυξης. Η ΔΜΑ που σχεδιάστηκε αποτελείται από τρεις διδακτικές ενότητες, συνολικής διάρκειας πέντε ωρών, και το περιεχόμενό τους αφορά στα τρία επίπεδα οργάνωσης της βιοποικιλότητας, στην αξία της, στις απειλές που υφίσταται και στις προσπάθειες για την προστασία και διατήρησή της. Η συλλογή των δεδομένων για την αξιολόγηση της ΔΜΑ έγινε μέσω των pre και post tests που συμπλήρωσαν οι μαθητές πριν και μετά τις διδασκαλίες αντίστοιχα, καθώς και από το ερευνητικό ημερολόγιο της εκπαιδευτικού που πραγματοποίησε την παρέμβαση. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι μαθητές σε ποσοστό 56%, ήταν σε θέση να ορίζουν σωστά την βιοποικιλότητα αναφέροντας και τα τρία επίπεδα οργάνωσής της, ή να προσεγγίζουν τον επιστημονικά ορθό ορισμό της, αναφέροντας από ένα έως δύο επίπεδα. Παρουσιάστηκε σημαντικά θετική αλλαγή στην επίδοση των μαθητών μετά την παρέμβαση για τα ζητήματα που αφορούν στις απειλές που δέχεται η βιοποικιλότητα, αλλά και στα μέτρα για την προστασία και διατήρησή της, ενώ σε θέματα που αφορούν στην αξία της, η αλλαγή στην επίδοσή των μαθητών δεν ήταν το ίδιο σημαντική. Σε γενικές γραμμές η πρώτη πιλοτική εφαρμογή της ΔΜΑ στο σύνολό της, κρίθηκε ικανοποιητική. Όπως είναι φυσικό και όπως καταγράφεται και από τις θεωρητικές προσεγγίσεις των ΔΜΑ, προέκυψαν βελτιωτικές αλλαγές για την εκ νέου εφαρμογή της, με σκοπό την μεγιστοποίηση της αποτελεσματικότητά της και τελικό στόχο, την δημιουργία ενός χρήσιμου εργαλείου στα χέρια των εκπαιδευτικών της πράξης για την διδασκαλία της έννοιας της βιοποικιλότητας, υπό το πρίσμα της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. The purpose of this research, was the design, development, implementation and evaluation of a Teaching Learning Sequence (TLS) about biodiversity for 6th grade elementary students. The implementation of the TLS, took place in a primary school at the countryside in the regional unit of Thessaloniki. 18 students participated in the research and more specifically 10 boys and 8 girls. Its main objective is that the students should be able to understand the concept of biodiversity and especially, to be able to identify biodiversity around them and recognizing all three levels of its organization, species diversity, genetic diversity and ecosystem diversity. In addition, as a further and more general aim of the whole TLS, it’s the development of an pro-environmental attitude from students, that is consistent with the principles of sustainable development. The TLS consists of three teaching modules and its duration is 5 hours in total. Its content is about the three levels of biodiversity organization, its value, the threats against it and its preservation. The data for evaluating the TLS, were obtained through pre and post paper and pencil tests, that completed by students before and after the implementation respectively, and from a research diary of the teacher who performed the intervention. The results showed that 56% of students were able to correctly define biodiversity by indicating all three levels of its organization or were able to approach its scientifically correct definition, ranging from one to two levels. There has been a significant positive change in student performance after intervention on issues related biodiversity loss and to conservation of biodiversity, while in matters of its value, the change in students’ performance it wasn’t equally important. In general, the first pilot implementation of the TLS was satisfactory. As it is also documented by the theoretical approaches of TLS, improvements have emerged for its reimplementation in order to maximize its effectiveness and furthermore, as an ultimate goal, to create a useful tool, that is helping teachers to approach the concept of biodiversity in their classrooms in a more effective way, which is compatible with the aspects of sustainability education.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherΠανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Τμήμα Νηπιαγωγώνen_US
dc.subjectβιοποικιλότηταen_US
dc.subjectΔ.Μ.Α. (διδακτική, μαθησιακή, ακολουθία)en_US
dc.subjectπεριβαλλοντική εκπαίδευσηen_US
dc.subjectδημοτικό σχολείοen_US
dc.subjectbiodiversityen_US
dc.subjectT.L.S. (teaching, learning, sequence)en_US
dc.subjectenvironmental educationen_US
dc.subjectelementary schoolen_US
dc.titleΣχεδιασμός, ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση ΔΜΑ για την έννοια της βιοποικιλότητας σε μαθητές ΣΤ' δημοτικούen_US
dc.typeMSc thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record