Η τοπική ιστορία ως πολιτισμικό εργαλείο στην εκπαίδευση. Η περίπτωση των Δελφών
Abstract
Στόχος της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να αναδείξει πως μπορεί να γίνει μια διαδραστική διδασκαλία της τοπικής ιστορίας των Αρχαίων Δελφών, σε μαθητές προσχολικής ηλικίας. Σε παιδιά δηλαδή που ακόμα δεν έχουν επηρεαστεί από παραδοσιακά στερεότυπα και αποτελούν ανοιχτά βιβλία, στα οποία μέσω του παιχνιδιού, των χειροτεχνιών και της εκπαιδευτικής τηλεόρασης θα διδαχτεί η ιστορική σημασία που έχουν οι Αρχαίοι Δελφοί, ως ένα σημαντικό γρανάζι της παγκόσμιας και ταυτόχρονα τοπικής ιστορίας.
Για την επίτευξη του παραπάνω στόχου, στο πρώτο κεφάλαιο γίνεται αναφορά σε δύο βασικές γενικές έννοιες, αυτή της ιστορίας, αλλά και του τόπου. Με αυτή την μεθοδολογία ο αναγνώστης προετοιμάζεται για την έννοια της τοπικής ιστορίας, αλλά και για την κατανόηση των ομοιοτήτων και των διαφορών που μπορεί να παρουσιάζει η τοπική ιστορία με το γενικό μάθημα της ιστορίας. Το συγκεκριμένο κεφάλαιο ολοκληρώνεται με την αναφορά στην συμβολή της τοπικής ιστορίας στη διαμόρφωση εθνικής και ευρωπαϊκής ταυτότητας των πολιτών, δεδομένου ότι η Ελλάδα αποτελεί πλέον ένα σημαντικό κομμάτι της σύγχρονής Ευρώπης, όπως ήταν και στο παρελθόν.
Ακολουθώντας την ίδια τακτική και στο δεύτερο κεφάλαιο, αρχικά γίνεται αναφορά στην σημασία που είχαν οι Αρχαίο Δελφοί για τους Έλληνες, αλλά και για το ευρύτερο τόσο κόσμο, με σκοπό να προετοιμαστεί ο αναγνώστης για την ειδική παρουσία δεκαέξι σημαντικών αρχαιολογικών χώρων, οι οποίοι στο σύνολο τους αποτελούν τους Αρχαίους Δελφούς. Όμως, η τοπική ιστορία των Αρχαίων Δελφών δεν σταματά στα ρωμαϊκά χρόνια, αφού συνεχίζει μέχρι και σήμερα να αποτελεί κέντρο πολιτισμού μέσω της αναβίωσης των Δελφικών Αγώνων και των Δελφιάδων.
Στο τρίτο κεφάλαιο, γίνεται μια προσπάθεια να συνδεθεί η διδασκαλία της ιστορίας γενικά και της αρχαίας περιόδου της τοπικής ιστορίας ειδικά, με την ελληνική εκπαίδευση. Για τον λόγο αυτό αρχικά γίνεται αναφορά στις κατηγορίες των ιστορικών πηγών μπορεί να χρησιμοποιήσει ο εκάστοτε εκπαιδευτικός σε γενικό και τοπικό επίπεδο, καθώς και τα σημεία στα οποία θα πρέπει να γίνει η εν λόγω αναζήτηση. Το κεφάλαιο ολοκληρώνεται με την αναφορά στο ΔΕΠΠΣ για τον τρόπο που πρέπει να διδάσκεται η ιστορία σε μαθητές νηπιαγωγείο, τους στόχους που πρέπει να έχει και πώς να τους επιτυγχάνει ο εκπαιδευτικός.
Η εν λόγω εργασία ολοκληρώνεται με την παρουσίαση ενός εβδομαδιαίου προγράμματος διαδραστικών εκπαιδευτικών δράσεων, όπως παιχνίδια, παρακολούθηση εκπαιδευτικής τηλεόρασης, θεατρικού έργου, χειροτεχνίας, ζωγραφικής και επίσκεψης στο μουσείο και αρχαιολογικό χώρο των Αρχαίων Δελφών. Γίνεται εκτενής αναφορά, πως γίνεται η αρχική επικοινωνία με τα παιδιά, αλλά και πως προετοιμάζονται για μια επίσκεψη σε ένα χώρο όπως είναι τα μουσεία. Σημαντική βαρύτητα δίνεται στην χρήση φύλλων αξιολόγησης, για την ανατροφοδότηση που πρέπει να λαμβάνει ο εκπαιδευτικός, σχετικά με το εάν γίνονται κατανοητά τα όσα διδάσκονται
The aim of this diploma thesis is to highlight how an interactive teaching of the local history of Ancient Delphi can be made to pre-school students. For children who have not yet been influenced by traditional stereotypes and are open books in which, through play, handicrafts and educational television, the historical significance of the Ancient Delphi is taught as a major sprocket of world and local history.
To achieve this goal, the first chapter refers to two basic general concepts, that of the history, but also of the place. With this methodology, the reader prepares for the concept of local history, but also for understanding the similarities and differences that local history can present with the general lesson of history. This chapter concludes with the reference to the contribution of local history to the formation of a national and European identity of citizens, since Greece is now an important part of modern Europe, as it has been in the past.
Following the same tactics in the second chapter, it is initially referred to the importance of Ancient Delphi for the Greeks but also for the wider world so as to prepare the reader for the special presence of sixteen important archaeological sites, they are the Ancient Delphi. However, the local history of the Ancient Delphi does not stop in Roman times, since it continues until today to be a center of civilization through the revival of the Delphi Games and the Delphi.
In the third chapter, an attempt is made to link the teaching of history in general and the ancient period of local history, especially with Greek education. For this reason, initially reference is made to the categories of historical sources that may be used by the teacher at the general and local levels, as well as the points at which such a search should be made. The chapter concludes with the reference to DEPP on how to learn history in nursery pupils, the goals it should have and how the teacher can achieve them.
This work ends with the presentation of a weekly program of interactive educational activities such as games, educational TV, theater, handicraft, painting and visiting the museum and archaeological site of the Ancient Delphi. There is an extensive report on how to get in touch with the children, and how they prepare for a visit to a place like museums. Significant weight is given to the use of evaluation sheets, the feedback that the teacher should receive about whether the lessons learned are understood