Ζητήματα εκπαίδευσης ατόμων με ειδικές κινητικές ικανότητες: βιογραφική προσέγγιση
Abstract
Ο σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να εξετάσει μέσω της βιογραφικής προσέγγισης τον τρόπο με τον οποίο ένα άτομο με ειδικές κινητικές ικανότητες δομεί την αφήγηση των εκπαιδευτικών εμπειριών του. Πιο συγκεκριμένα, η μέθοδος συλλογής δεδομένων που αξιοποιείται είναι η ονομαζόμενη αυτοβιογραφική συνέντευξη ή συνέντευξη σε βάθος. Σαν έννοια δηλώνει τις στρατηγικές μεθόδους που θα χρησιμοποιήσει κάποιος για να εκφράσει τις δυσκολίες που έχει περάσει στη ζωή του, τις εμπειρίες αλλά και τις απόψεις του. Το άτομο που προσέφερε την βοήθεια του, ώστε να πραγματοποιηθεί αυτή, είναι ο Στέλιος, ένας ενήλικας με κινητικές ικανότητες, που θα μιλήσει για την καθημερινή του ζωή αλλά κυρίως θα επικεντρωθεί στα θέματα της εκπαίδευσης. Μέσω της αφήγησης του Στέλιου και της ανάλυσης της βιογραφίας του μέσω της συγκεκριμένης μεθόδου, γίνεται αντιληπτό πώς είναι να ζει κάποιος καθηλωμένος σε ένα αμαξίδιο, πώς αυτό μπορεί να επηρεάζει τις εκπαιδευτικές εμπειρίες των ατόμων. Σημαντικό εύρημα της συγκεκριμένης μελέτης αποτελεί η αισιοδοξία και η δύναμη με τις οποίες είναι συνυφασμένη η αυτοβιογραφία του Στέλιου. Η ανάγκη της αποδοχής της όποιας ιδιαιτερότητας. σε συνδυασμό με την παρακίνηση και τη στήριξη από την οικογένεια φαίνεται να αποτελούν εμπεδωμένες παραδοχές που αναδεικνύονται ως σταθερές του τρόπου με τον οποίο ο Στέλιος κατασκευάζει τη βιογραφία του.
The purpose of the present work is to examine via biographical approximation the way in which a person with special mobility skills constructs the narration of his educational experience. Specifically, the method of data collection that is deployed is the so called autobiographical interview or interview in depth. As a concept, it states the strategical methods that someone will use to express that difficulties he has experienced in his life, but also his views. The person that has offered his helps, so that this could be accomplished, is Stelios, an adult with special mobility skills, that will talk about his everyday life, but mostly he will focus on the subject of education. Via Stelios narration and the analysis of his biography through this specific method, it is made known how it is to live confined in a wheelchair and how that can affect the educational experiences of people. An important finding of this specific study is the optimism and power that are interwoven with Stelios autobiography. The need of accepting any kind of particularity - in combination with the urge and support of the family seems to constitute the important elements that are brought out an constant values of the way in which Stelios constructs his biography.