Η συνεκπαίδευση των παιδιών με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής/υπερκινητικότητα στο ημερήσιο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου
Abstract
Η συγκεκριμένη πτυχιακή εργασία αποτελεί μια βιβλιογραφική έρευνα, που σχετίζεται με την ειδική αγωγή. Πιο συγκεκριμένα, η εργασία επικεντρώνεται στη Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής/Υπερκινητικότητα. Αρχικά, το πρώτο μέρος του θεωρητικού πλαισίου της εργασίας αφορά τη Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής/Υπερκινητικότητα. Αναλυτικότερα, παρακάτω παρατίθενται οι ορισμοί και οι περιγραφές πολλών ερευνητών που έχουν αποδώσει σε αυτή τη διαταραχή. Επιπλέον, περιγράφεται η κλινική εικόνα, καθώς επίσης και οι τύποι και οι μορφές της διαταραχής. Ακόμη, αναφέρονται τα αίτια της διαταραχής και η φαρμακοθεραπεία. Επίσης, περιγράφονται τα συνοδά προβλήματα της διαταραχής και η συννοσυρότητα. Στη συνέχεια ακολουθεί το δεύτερο μέρος του θεωρητικού πλαισίου, το οποίο είναι το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών. Το συγκεκριμένο πλαίσιο έχει τεθεί από το Υπουργείο Παιδείας και περιλαμβάνει προγράμματα για την εκπαίδευση όλων των παιδιών. Ωστόσο, τίθεται ο προβληματισμός αν το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών περιλαμβάνει τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Έπειτα, περιγράφεται η συνεκπαίδευση των παιδιών και το όραμα για «Ένα σχολείο για όλους». Όσον αφορά αυτό το μέρος της εργασίας, παρουσιάζεται ο τρόπος με τον οποίο τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και συγκεκριμένα τα παιδιά με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής/Υπερκινητικότητα μπορούν να συνυπάρξουν με τα φυσιολογικά παιδιά καθώς και να εκπαιδευτούν σε ένα σχολείο τυπικής ανάπτυξης. Πιο συγκεκριμένα, στην εργασία περιγράφονται οι ορισμοί της συνεκπαίδευσης και οι βασικές προϋποθέσεις για την υλοποίησή της. Επίσης, αναφέρεται η αξιολόγηση και η παρέμβαση στην προσχολική εκπαίδευση, καθώς και οι βασικές αρχές αξιολόγησης στον εντοπισμό των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών στην προσχολική ηλικία. Ακόμη, προβάλλεται ο κεντρικός στόχος του σχεδιασμού παρέμβασης και οι μέθοδοι αξιολόγησης. Στο τέλος της εργασίας παρατίθενται τα συμπεράσματα που διεξήχθησαν από όσα αναφέρονται στην παρούσα εργασία.
This bachelor thesis is a bibliographic research related to special education. More specifically, the work focuses on Attention Deficit / Hyperactivity Disorder. Initially, the first part of the theoretical framework of the paper deals with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder. In more detail, the definitions and descriptions that many researchers have attributed to this disorder are listed below. In addition, the clinical picture, as well as the types and forms of the disorder are described, as well as the causes of the disorder and pharmacotherapy reported. Also, the accompanying problems of the disorder and coexistence with others are presented. Then the second part of the theoretical framework follows, which is the Interdisciplinary Framework of Study Programs. This framework has been set by the Ministry of Education and includes programs for the education of all children. However, it is a matter of concern if the Cross-curricular Single Programming Framework includes children with special educational needs. Then, all children's inclusion in education and vision for "A School for All" are described. With regard to this part of the work, you will see described the way in which children with special educational needs, and in particular children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder, can coexist with normal children, as well as be trained in a formal development school. More specifically, the thesis describes the definitions of inclusive education and the basic conditions for its implementation. It also mentions the evaluation and intervention in pre-primary education as well as the main principles of assessment in the identification of special educational needs in preschool age. In addition, the focus of intervention planning and evaluation methods is outlined. At the end of the paper, the conclusions drawn from what is mentioned in this paper are listed.