Προαγωγή και Αγωγή Υγείας στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (ΕΑΕ): απόψεις των Επισκεπτών/τριών Υγείας για το ρόλο τους ως Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό (ΕΕΠ) σε Σχολικές Μονάδες Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Abstract
Η παρούσα μελέτη φιλοδοξεί να πραγματευτεί το θέμα της Προαγωγής και Αγωγής Υγείας στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, καθώς και το ρόλο που διαδραματίζουν οι Επισκέπτες/Επισκέπτριες Υγείας στον τομέα αυτό σε Σχολικές Μονάδες Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα, θα γίνει προσπάθεια να αναλυθούν οι έννοιες της υγείας, προαγωγής και αγωγής υγείας, να αναδειχθεί η σπουδαιότητα του έργου του Επισκέπτη Υγείας, οι αρμοδιότητες και τα καθήκοντά του στο γενικό πληθυσμό και την Ειδική Αγωγή στην πρωτοβάθμια εκπαιδευτική βαθμίδα. Στο θεωρητικό μέρος γίνεται εκτενής αναφορά σε όλες τις έννοιες μέσα από την ανασκόπηση της υπάρχουσας βιβλιογραφίας, των επίσημων κειμένων των παγκόσμιων οργανισμών και ενώσεων για τα θέματα που αφορούν στην προαγωγή και αγωγή υγείας, καθώς και του θεσμικού πλαισίου τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο. Στο ερευνητικό μέρος αποτελεί βασικό ζήτημα η διερεύνηση των απόψεων των ίδιων των Επισκεπτών Υγείας σχετικά με το ρόλο τους ως Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό σε Σχολεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Η εργασία αυτή αναδεικνύει την αναγκαιότητα προβολής και εξάπλωσης των ορισμών της προαγωγής και αγωγής υγείας, επισημαίνει τη διάκριση και επαγγελματική αναγνωρισιμότητα του κλάδου των Επισκεπτών Υγείας για τη σπουδαιότητα του έργου τους και υπογραμμίζει την ανάγκη για περαιτέρω και πιο συστηματική έρευνα της συμβολής του συγκεκριμένου κλάδου σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
In the present study the pretention is to address the issues of health promotion and education in Special Education as well as the role that Health Visitors play in the domain of School Units of Primary Education. Specifically, there will be an attempt of analyzing the meanings of health, health promotion and health education, an elevation of the significant role of the Health Visitor, their responsibilities and duties in the general population and in Special Education on a Primary Education degree. The theoretical part covers an extensive reference of the literature review on the issue, which is based on the archives and the official documents of health organizations and unions on subjects that concern health promotion and education. Relevant information including the institutional framework has also been drawn from national and international data. In the research part, basic question constitutes the inquiring on the point of view of Health Visitors themselves as far as their role as Special Education Staff in Primary School Units is concerned. This work reveals the need to prominence and disperse the definitions of health promotion and education, the distinction and professional recognition on the occupational area of the Health Visitors, taking into account the importance of the projects they offer and underlines the need for further and systematic research on the contribution of the certain professional field on all the levels of education.