Η οργανωσιακή δέσμευση των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και η σχέση της με την επαγγελματική τους ικανοποίηση
Abstract
Η οργανωσιακή δέσμευση στον εργασιακό χώρο αποτελεί μία από τις σημαντικές προϋποθέσεις τόσο ατομικής, όσο και επαγγελματικής ευημερίας του εργαζόμενου ατόμου. Το αίσθημα του ανήκειν και της δέσμευσης στον επαγγελματικό ρόλο είναι εκείνο που προωθεί αποτελεσματικά τη διάθεση για προσπάθεια και το κίνητρο για βελτιωμένη απόδοση. Η σημαντική παράμετρος της οργανωσιακής δέσμευσης σχετίζεται με το πώς νιώθει ο εργαζόμενος για το εργασιακό πλαίσιο, στο οποίο δραστηριοποιείται. Μία δεύτερη προϋπόθεση κάνει εδώ την εμφάνισή της, η επαγγελματική ικανοποίηση. Η ικανοποίηση από την εργασία είναι ένας ακόμη παράγοντας που επιδρά στη στάση του εργαζομένου για τον εργασιακό του ρόλο.
Ο σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να διερευνήσει την επίδραση που ασκεί ο βαθμός επαγγελματικής ικανοποίησης των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στο συνολικό αίσθημα οργανωσιακής δέσμευσης. Πιο συγκεκριμένα, στοχεύει στο να αναδείξει ταυτόχρονα το βαθμό οργανωσιακής δέσμευσης και το επίπεδο επαγγελματικής ικανοποίησης των εν λόγω εκπαιδευτικών και το αν αυτές οι δύο μεταβλητές επηρεάζονται από τα δημογραφικά τους χαρακτηριστικά. Τέλος, διερευνάται το είδος της πιθανής σχέσης ανάμεσα στην εργασιακή δέσμευση και την εργασιακή ικανοποίηση.
Η παρούσα μελέτη είναι ποσοτική, καθώς περιγράφει τα χαρακτηριστικά ενός πληθυσμού και τις μεταξύ τους σχέσεις. Για το λόγο αυτό χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο ως μέσο συλλογής δεδομένων, τα οποία στάλθηκαν σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης των Περιφερειών Αττικής, Δυτικής Ελλάδος και Ηπείρου. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 147 εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που επέστρεψαν έγκυρα συμπληρωμένα τα προαναφερθέντα ερωτηματολόγια. Organizational commitment in working place is one of the most important conditions of individual well-being, as well as professional prosperity. The feeling of belonging in a professional team and the feeling of commitment in this team promotes effectively the appropriate mood for effort and the incentive for an improved performance. The important fact of organizational commitment is the psychological condition, on which each professional works. One second condition makes its appearance, job satisfaction. Job satisfaction is one other factor that affects professionals’ opinion, about his working role.
The aim of the present research is to study the effect that practices the job satisfaction in the collective organizational engagement of teachers of Primary Education. More concretely, it aims in investigating the collective feeling of engagement, as well as the level of job satisfaction of teachers and exploring if these two factors are affected by their demographic features. Moreover, this study explores the possibility of cause relation between those two main factors.
The present research is quantitative, thus it describes the characteristics of population and the relations between them. For this reason questionnaires were used, as a mean of collection of data, and which were shared in teachers of first degree education of Region of Attica, West Greece and Epirus. The sample of research constituted 147 teachers, who returned the supplemented questionnaires.