Οι φιλοσοφικές απόψεις των Στωικών για την παιδεία
Abstract
Στη παρούσα πτυχιακή εργασία παρατίθενται οι φιλοσοφικές απόψεις των στωικών για την παιδεία. Το βασικό ερώτημα είναι τι πραγματικά σχετίζεται γύρω από την έννοια της παιδείας, σύμφωνα με την άποψη των στωικών. Η μέθοδος που ακολουθήθηκε είναι η βιβλιογραφική έρευνα. Στη παρούσα μελέτη γίνεται κατανοητό πως η ηθική εκπλήρωνε τους παιδαγωγικούς στόχους στη στωική παιδεία. Η ηθική ήταν ο δρόμος για την αρετή. Συνεπώς η αρετή διδάσκεται. Το πρώτο κεφάλαιο ασχολείται με τις βασικές αρχές και τους βασικούς εκπροσώπους της στωικής φιλοσοφίας. Στο δεύτερο κεφάλαιο παρατίθενται η τριμερής διαίρεση του φιλοσοφικού λόγου σύμφωνα με τους στωικούς που είναι η Φυσική, η Λογική και η Ηθική. Στο τρίτο κεφάλαιο γίνεται μία προσέγγιση των σημερινών αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών σχετικά με τις ηθικές αξίες που προάγουν και στο τελευταίο κεφάλαιο γίνεται μία σύγκριση ανάμεσα στο σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα και στην αγωγή των στωικών όσο αφορά τη διαμόρφωση ηθικών πολιτών από το οποίο και προκύπτει το συμπέρασμα. Στη σημερινή εποχή η εκπαίδευση δεν αγγίζει την ψυχή του ανθρώπου. Ο παιδαγωγικός χαρακτήρας των μαθημάτων είναι κάπως επιφανειακός και δεν εκπληρώνει τους στόχους της με την ίδιο μόχθο που πρέσβεψαν οι στωικοί. Τα σημερινά αναλυτικά προγράμματα σπουδών δεν εμβαθύνουν με τον ίδιο ζήλο στην καλλιέργεια ηθικών αξιών. Η φιλοσοφία των Στωικών θα μπορούσε να αποτελέσει σημαντικό εργαλείο για τους εκπαιδευτικούς στο να διαμορφώσουν τους μαθητές ως πολίτες με ηθικές αξίες και ιδανικά.
This diploma thesis presents the philosophical views of the Stoics on education. The key question is what really relates to the notion of education, according to the Stoics. The method followed is bibliographic research. In the present study it is understood that ethics fulfilled pedagogical goals in stoic education. Ethics was the road to virtue. Therefore, the virtue is taught. The first chapter deals with the basic principles and key representatives of stoic philosophy. In the second chapter are presented the tripartite division of the philosophical discourse according to the Stoics that is Physics, Logic and Ethics. In the third chapter there is an approximation of the curriculums of the current curricula regarding the ethical values they promote and in the last chapter there is a comparison between the modern educational system and the treatment of the Stoics regarding the formation of ethical citizens from which the conclusion is drawn. In today’s times education does not touch the soul of man. The pedagogical nature of the lessons is somewhat superficial and does not fulfill its goals with the same work as the Stoics. Current curricula do not deepen with the same zeal in the cultivation of moral values. The Stoics philosophy could be an important tool for teachers to shape students as ethical and ideal citizens.