Ο Σωκράτης ως εμπνευστής στην διαλεκτική του Πλάτωνα
Abstract
Στην εργασία αυτή παρουσιάζεται το πως ο Σωκράτης υπήρξε εμπνευστής στη διαλεκτική του Πλάτωνα. Ο Σωκράτης χρησιμοποιούσε την μέθοδο της διαλεκτικής για τις φιλοσοφικές του προσεγγίσεις. Η διαλεκτική μέθοδος που χρησιμοποιούσε ο Σωκράτης ενέπνευσε τον Πλάτωνα και ήταν αυτό που τον έκανε να μαθητεύσει κοντά στον Σωκράτη. Η ιδέα του αγαθού που εξέφρασε ο Πλάτωνας έγκειται στην διαλεκτική μέθοδο. Όπως υποστηρίζει ο ίδιος ο Πλάτωνας: ο διαλεκτικός που φτάνει στην γνώση της ιδέας του αγαθού δεν γνωρίζει απλώς ότι αυτό ή εκείνο είναι δίκαιο αλλά γιατί είναι δίκαιο. Ο Πλάτων για να μπορέσει να διερευνήσει την ιδέα του αγαθού προσφεύγει στην “Πολιτεία”, στην παρομοίωση του ήλιου, στην παρομοίωση της τετμημένης γραμμής και στην αλληγορία του σπηλαίου. Ο Πλάτωνας υποστηρίζει ότι η καλύτερη μέθοδος μάθησης είναι η διαλεκτική. Ο Σωκράτης όμως χρησιμοποιώντας την διαλεκτική μέθοδο για να αποδείξει ποιοι είναι σοφοί και ποιοι όχι προκάλεσε το μίσος πολλών. Έτσι θέλοντας να τον τιμωρήσουν τον κατηγόρησαν για αθεΐα και διαφθορά τον νέων. Τον κάλεσαν στο δικαστήριο της Ηλιαίας και αφού πρώτα τον άφησαν να απολογηθεί, ο Μέλητος τον καταδίκασε σε θάνατο. Ο Σωκράτης πέθανε πίνοντας το κώνειο. Την διαλεκτική ωστόσο την χρησιμοποιούμε και σήμερα. Στην κοντινότερη γενιά διαλεκτικής, τον 19ο αιώνα, συγκαταλέγεται ο Marx. Ο Marx είχε ως δόγμα τον διαλεκτικό υλισμό. Δάσκαλος του ήταν ο κατ' εξοχήν φιλόσοφος της διαλεκτικής ο Hegel. Ο Marx άσκησε κριτική στην διαλεκτική του δασκάλου του, του Hegel. Ο karl Popper άσκησε κριτική και στην διαλεκτική του Hegel και στην διαλεκτική του Marx. Τέλος, παρουσιάζετε ο συσχετισμός της διαλεκτικής με την ρητορική. Τον συσχετισμό της διαλεκτικής με την ρητορική τον έχει επισημάνει ο Αριστοτέλης. Ο Αριστοτέλης υποστήριζε ότι η διαλεκτική και η ρητορική είναι μία ουδέτερη τέχνη και μπορεί να διαπραγματευτεί και τις δυο θέσεις σε ένα οποιοδήποτε ζήτημα που ενδεχομένως θα προκύψει. This thesis examines how Socrates inspired Plato's dialectic. Socrates made used of the dialectical method for his philosophical approaches. This method inspired Plato so that he became a student of his. The meaning of the good that Plato expressed lies in the dialectical method. As Plato claims: the dialectical who reaches the knowledge of the meaning of the good also not only knows that this or that is just but also why this is so. Plato, in order to explore the meaning of the good appeals to the simile of the sun, of the abscissae and the allegory of the cave in his dialogue "Politia" Plato claims that dialectic is the best educational process. But Socrates by using this method to prove the wisdom or not of the others provoked the haters of many. So they accused of atheism and the corruption of young people in order to punish him. He was summoned at the court of "Iliaia" and after his apology he was sentenced to death by Melitos. Socrates died after having drunk the poison of "konio". But his dialectic is still used today. Carl Marx is includ in the generation of dialectic most close to us, the 19th century. Marx's doctrine war dialectical materialism. He has as a teacher Hegel, the most eminent dialectic philosopher Marx exercised criticism to his teacher's dialectic. Whereas Carl Popper exercised criticism to both the above. Finally we examine the relation between dialectic and rhetoric, which relation also Aristotle has pointed out. Aristotle claimed that both dialectic and rhetoric are neutral arts and can negotiate both positions on any issue that may arise