Η έννοια της Παιδείας στον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη ως προς τη συγκρότηση μιας αναπτυγμένης κοινωνίας
Abstract
Στην παρούσα πτυχιακή εργασία κύριος σκοπός ήταν να παρουσιαστούν και να αναλυθούν οι απόψεις του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη περί παιδείας με αποτέλεσμα τη συγκρότηση μιας καλά δομημένης και αναπτυγμένης κοινωνίας. Γίνεται εύλογα κατανοητό πως και για τις δύο κορυφαίες προσωπικότητες της αρχαίας Ελλάδας, η Παιδεία αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο για να μπορέσει ο κάθε άνθρωπος να εφοδιαστεί με τις κατάλληλες αρετές και να γίνει ο ιδανικός πολίτης μέσα στην κοινωνία που τον πλαισιώνει. Διαπιστώνεται λοιπόν, μέσα από το ερευνητικό κομμάτι, πως για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος για τον πολίτη και την κοινωνία, η διαπαιδαγώγηση είναι αναγκαία από την εμβρυακή κιόλας ηλικία του ατόμου.
Στο πρώτο κεφάλαιο της εργασίας παρουσιάζεται αρχικά με όσο το δυνατό ευσύνοπτο και περιγραφικό τρόπο μία αναδρομή στη ζωή των δύο φιλοσόφων κι έπειτα μία αναγραφή των συγγραφικών τους έργων. Στο δεύτερο και μεγαλύτερο κεφάλαιο ακολουθούν οι έννοιες και οι σκέψεις σχετικά με την παιδεία ως προς τη συγκρότηση μιας αναπτυγμένης κοινωνίας με τον τρόπο που υποστήριζε ο κάθε φιλόσοφος. Στο τρίτο και τελευταίο κεφάλαιο παρουσιάζεται μία σύγκριση ομοιοτήτων και διαφορών μεταξύ των απόψεων που αντιπροσωπεύουν ο Πλάτωνας και ο Αριστοτέλης σχετικά με όσα έχουν προ ειπωθεί. Επίσης, σε διάφορα σημεία της συγκεκριμένης μελέτης, αναφέρονται έννοιες όπως είναι η φιλοσοφία, η σύνδεση της ηθικής με την Παιδεία και την Πολιτική, η Ιδέα του Ύψιστου Αγαθού καθώς και αναφορές από τα έργα «Πολιτικά», «Ηθικά Νικομάχεια», «Νόμοι» και «Πολιτεία» σχετικές με την Παιδεία που υπερασπίζονται οι δύο μεγάλοι Φιλόσοφοι.
In this diploma thesis, the main purpose was to present and analyze the views of Plato and Aristotle on education, resulting in the formation of a well-structured and developed society. It is reasonably understood that for the two leading personalities of ancient Greece, education is the corner-stone so that each man can equip himself with the virtuous qualities and become the ideal citizen within the society that surrounds him. It is clear from the research section that, in order to achieve this goal for the citizen and society, education is necessary from the foetal age of the individual.
In the first chapter of the work, a retrospective in the life of the philosophers is presented as briefly as possible in a compelling and descriptive way, and then an inscription of their writings. In the second and largest chapter are the concepts and thoughts about education in the formation of a developed society in the way that each philosopher advocated. The third and final chapter presents a comparison of similarities and differences between the views expressed by Plato and Aristotle in relation to what has been said. Also, at various points in this study, concepts such as philosophy, association of ethics with education and politics, the Idea of the Supreme Good, as well as references to “Politika”, “Ethical Nicomacheia”, “Laws” and “State” relate to the education advocated by the two great philosophers.