Η τοπική ιστορία της Πρέσπας και οι εκπαιδευτικές της εφαρμογές στην προσχολική ηλικία.- Το παράδειγμα της Πρέσπας
Abstract
Η παρούσα πτυχιακή εργασία, αναφέρεται στην σημασία της θέσης της Τοπικής Ιστορίας, η οποία συμβάλει στην διαμόρφωση της Γενικής Ιστορίας, στο Αναλυτικό Πρόγραμμα του σχολείου. Όταν γίνεται λόγος για Τοπική Ιστορία, εννοείται ο πολιτισμός μιας περιοχής, ο τρόπος ζωής, οι εξουσιαστικοί μηχανισμοί της κοινότητας, η θρησκεία και οι συνήθειες των ανθρώπων που έχουν ζήσει στον τόπο αυτόν. Τα σχολεία, καθώς αποτελούν χώρους μέσα στους οποίους τα παιδιά αναπτύσσουν τις κοινωνικοπολιτικές τους ταυτότητες, η ανάγκη για την διδακτική της Τοπικής Ιστορίας, λόγω του σημερινού πολυπολιτισμικού χαρακτήρα του σχολείου, γίνεται ολοένα και πιο επιτακτική. Σύγχρονες αντιλήψεις, θέτουν σε υψηλό επίπεδο σημαντικότητας ένταξης του μαθήματος αυτού στην προσχολική εκπαίδευση, καθώς με αυτήν καλλιεργείται το συναίσθημα της ενσυναίσθησης. Παρουσιάζοντας την ιστορία του τόπου της Πρέσπας, νήπια και εκπαιδευτικοί καλούνται να γνωρίσουν αμφότεροι, προσεγγίζοντας με ολιστικό τρόπο το περιβάλλον αυτό. Αρχικά, στο πρώτο κεφάλαιο θα αναφερθούν έννοιες σχετιζόμενες με την Τοπική Ιστορία, καθώς και τους επιμέρους στόχους και κινδύνους διδασκαλίας της. Αμέσως μετά, θα γίνει σύντομη ιστορική αναδρομή για τα χαρακτηριστικά του τόπου αυτού, επικεντρώνοντας σε ορισμένα σημεία, καθώς και τις συνθήκες ζωής των ανθρώπων. Έπειτα, θα γίνουν προσεγγίσεις έννοιας του Αναλυτικού Προγράμματος, καθώς και την χρονολογική πορεία που υπέστη το μάθημα της Τοπικής Ιστορίας, προκειμένου εν τέλει να ενσωματωθεί στην εκπαιδευτική διαδικασία. Τέλος, παρουσιάζεται η δομή ενός ενδεικτικού εβδομαδιαίου προγράμματος με θέμα την Πρέσπα, προορισμένο για τον χώρο του νηπιαγωγείου. This diploma thesis deals with the importance of Local History, which contributes to the formation of General History, in the curriculum of the school. When it comes to Local History, it is meant the culture of an area, the way of life, the community's powers, the religion and the habits of the people who have lived here. Schools, as they are places where children develop their socio-cultural identities, the need to teach local history, due to the current multicultural nature of the school, is becoming more and more imperative. Contemporary perceptions put the inclusion of this lesson in pre-school education at a high level of importance, as this empowers the sense of empathy. Presenting the history of Prespa, infants and teachers are invited to learn both, approaching this environment holistically. Initially, the first chapter will refer to concepts related to local history, as well as its individual objectives and the risks of teaching it. Afterwards, there will be a brief historical review of the features of this site, focusing on certain points, as well as the living conditions of people. Then there will be approaches to the concept of the curriculum, as well as the chronological course of the Local History lesson, in order to eventually join the educational process. Finally, the structure of an indicative weekly program on Prespa, intended for the kindergarten area, is presented.