Εκπαιδευτικοί και Διά Βίου Μάθηση: Διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών για τη Διά Βίου Εκπαίδευσή τους
Abstract
Η παρούσα έρευνα έχει ως σκοπό τη διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών για τη Διά Βίου Μάθηση. Μέσω ενός ερωτηματολογίου διερευνήθηκαν γενικές απόψεις των εκπαιδευτικών για τη διαρκή εκπαίδευση, τα κίνητρά τους, οι παράγοντες που επηρεάζουν τη συμμετοχή τους σε αυτά και οι θεματικές ενότητες για τις οποίες ενδιαφέρονται να επιμορφωθούν. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από το Φεβρουάριο έως τον Απρίλιο του 2018 και σε αυτή συμμετείχαν 82 εκπαιδευτικοί, Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης οι οποίοι την περίοδο διεξαγωγής της έρευνας παρακολουθούσαν συγκεκριμένα Π.Μ.Σ. Τα στοιχεία που συλλέχθηκαν αναλύθηκαν μέσω του προγράμματος Στατιστικής Ανάλυσης Δεδομένων για Κοινωνικές Επιστήμες SPSS.
Από την έρευνα προέκυψε πως η πλειοψηφία του δείγματος έχει θετική άποψη για τη χρησιμότητα της διαρκούς εκπαίδευσης, ενώ λίγοι περισσότεροι από τους μισούς εκπαιδευτικούς δηλώνουν ικανοποιημένοι σε μεγάλο βαθμό από την εκπαίδευση που έχουν λάβει στα επιμορφωτικά προγράμματα που έχουν παρακολουθήσει μέχρι σήμερα. Από τα πιο βασικά κίνητρά τους για διαρκή μάθηση είναι η βελτίωση του εκπαιδευτικού τους έργου στο σχολείο, η απόκτηση γενικών γνώσεων, η επαγγελματική τους εξέλιξη, το προσωπικό τους ενδιαφέρον για το θέμα του επιμορφωτικού προγράμματος και ο εμπλουτισμός του βιογραφικού τους. Κάποιοι από τους παράγοντες που επηρεάζουν τη συμμετοχή τους σε ένα πρόγραμμα επιμόρφωσης είναι η θεματολογία του, ο τόπος πραγματοποίησής του, η διασύνδεση της θεωρίας με την πράξη, η χρονική διάρκειά του και ο φορέας που το υλοποιεί. Επίσης, το οικονομικό κόστος του προγράμματος, η έλλειψη ελεύθερου χρόνου, η διά ζώσης παρακολούθησή του είναι κάποιοι βασικοί παράγοντες που δυσχεραίνουν την παρακολούθησή του από μια μεγάλη μερίδα εκπαιδευτικών. Τέλος, φαίνεται πως ενδιαφέρονται να παρακολουθούν περισσότερο επιμορφωτικά προγράμματα σχετικά με παιδαγωγικά θέματα, επιστημονικά θέματα του αντικειμένου που διδάσκουν, καινοτόμα προγράμματα στην εκπαίδευση, διδακτική μεθοδολογία και νέες τεχνολογίες. The present study aims to explore the educators’ viewpoint on lifelong learning. Through a questionnaire, not only the educators’ general views on continuing education, but also their motives, as well as the factors that influence their participation and finally the thematic sections, in which they are interested in, in order to further educate themselves,, are being explored. This study was carried out between February and April 2018 and in total 82 teachers took part in, both in primary and secondary education. During the survey period, all educators have been attending specific MA. The collection of the data was analyzed through the SPSS (Statistical Data Analysis Program).
The outcome of the study displayed that the majority of the educators have a positive attitude towards lifelong learning, while simultaneously a little more than half of them state that they are really satisfied to a great extent with the education they have received in their training programs so far. For the educators, the most important motivations for lifelong learning are their will to improve their educational work at school, they also seek a higher acquisition of general knowledge but also a professional development, their personal interest in the lifelong education program and their wish to enrich their CV. Some of the factors that affect the educators' participation in a training program are the subject matter, the place, the linking part of the theory to practice, the time duration and finally the entity that actualizes it. There are also some key factors that hold back a large portion of educators to attend a training program, such as the financial cost of it, the lack of leisure time as well as the in-person attendance. In conclusion, as the samples have shown, educators seem to be more interested in attending those training programs that are based on pedagogical, scientific subjects, the ones that are linked to the domain they are teaching, innovative programs in education as well as teaching methodology and new technologies.