Η συμβολή της λογοτεχνίας στη διδασκαλία της Ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας/ξένης
Abstract
Η παρούσα μελέτη αποσκοπεί στη διερεύνηση της συμβολής της λογοτεχνίας στη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας. Αναμφισβήτητα, η λογοτεχνία κατέχει πολύ σημαντική θέση στη γλωσσική διδασκαλία, ενώ τελευταίες μελέτες αποδεικνύουν ότι ο ρόλος της είναι πολύ σημαντικός ακόμη και για την εκμάθηση μίας δεύτερης ή μίας ξένης γλώσσας. Μελετώντας τα σχολικά εγχειρίδια τα οποία χρησιμοποιούνται για τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας στους ομογενείς της διασποράς, διερευνούμε τη θέση που η λογοτεχνία κατέχει στη γλωσσική διδασκαλία, την καταλληλότητα των λογοτεχνικών κειμένων που αξιοποιούνται, τις ωφέλειες που έχει η λογοτεχνία για την εκμάθηση της δεύτερης γλώσσας και τις αδυναμίες της διδασκαλίας πάνω στο ζήτημα αυτό. Η έρευνα που πραγματοποιήθηκε έδειξε ότι η θέση της λογοτεχνίας είναι πολύ σημαντική σε όλα τα επίπεδα της διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας, ενώ ακόμη, ότι , σε γενικές γραμμές, τα κείμενα που αξιοποιούνται πληρούν τα κριτήρια καταλληλότητας. Οι ωφέλειες που αυτά παρέχουν για τη γλώσσα είναι πολλές και αφορούν στην ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων των παιδιών, αλλά και στην εξοικείωσή τους με τον ελληνικό πολιτισμό γενικότερα. Ωστόσο, υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης στη διδασκαλία της λογοτεχνίας στο πλαίσιο της εκμάθησης της δεύτερης γλώσσας.
The present study aims to the research of the contribution of literature to Greek’s education as a second language. Undoubtedly, literature plays a very important role to the language education and last research studies demonstrate that its role is also important to the second or a foreign language education. Having studied the school books which are used for greek education as a second language to abroad Greek students, we investigate the position of literature to greek education, the adequacy of the texts which are used, the benefits of literature to the second language learning and the disadvantages of the teaching strategies. The research showed that literature’s position is very important in all levels of greek education as a second language and, also that, in general, the literature texts which are used in school books are appropriate for this kind of education. There are many benefits that these texts offer and they concern to the evaluation of student’s language skills and to their familiarization to the Greek culture, in general. Though, there are also some margins of improvement of literature teaching in the frame of second language learning.