Αντιλήψεις φοιτητών-τριών μελλοντικών νηπιαγωγών για την χρήση ζώων στην ψυχαγωγία : εκπαιδευτικές διαστάσεις
Abstract
Στην πτυχιακή μου εργασία διερευνηθήκαν: α) η χρήση ζώων στην ψυχαγωγία, επικεντρωμένη στο τσίρκο και τη σημασία που αυτό έχει στην εκπαίδευση και β) ποια η γνώμη μελλοντικών νηπιαγωγών για την χρήση ζώων στην ψυχαγωγία. Συγκεκριμένα αν τους αρέσουν διάφορα θεάματα με ζώα (ιππικοί αγώνες, επιδείξεις με πουλιά, θεάματα με δελφίνια και άλλα θαλάσσια ζώα, κ.α. ). Ποια η γνώμη τους σχετικά με την εκπαιδευτική αξία των θεαμάτων με ζώα, δηλαδή, αν αποτελούν για τους ίδιους κατάλληλα εκπαιδευτικά θεάματα, και θα πρότειναν παρόμοιες δραστηριότητες στο σχολείο που θα εργάζονταν; Και τέλος ποια είναι η άποψή τους για τα ζώα στο τσίρκο.
Το δείγμα της έρευνάς μου ήταν από 97 φοιτητές-φοιτήτριες του τμήματος νηπιαγωγών της Παιδαγωγικής Σχολής Φλώρινας, από 2 διαφορετικά εξάμηνα που παρακολουθούσαν μαθήματα με τίτλο «Εκπαίδευση για το περιβάλλον και την αειφορία» του 40 εξαμήνου, και « Περιβαλλοντική εκπαίδευσης» 80 εξαμήνου. Στους φοιτητές/τριες δόθηκαν ερωτηματολόγια που αποτελούνταν από μέρη, αποτελούμενα το καθένα από 8 ερωτήσεις και όπου χρειαζόταν υπήρχε και η αιτιολόγηση. Το ερωτηματολόγιο χρησιμοποιήθηκε σε διεθνή συγκριτική έρευνα στην Ισπανία και στην Πορτογαλία. Επίσης, πρέπει να σημειωθεί πως ήρθε μεταφρασμένο σε εμάς, και όπου χρειάστηκε έγιναν κάποιες διορθώσεις.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να επισημάνουμε ότι στην εργασία αυτή παρουσιάζουμε τα ποσοτικά και όχι τα ποιοτικά δεδομένα. Στην συνέχεια τα δεδομένα τα καταχωρίσαμε, αναλύσαμε και καταγράψαμε σε πίνακες.
Από τα αποτελέσματα της έρευνάς μας, φαίνεται ξεκάθαρα, από την αντίθεση στα περισσότερα θεάματα με ζώα με εξαίρεση τα θεάματα με δελφίνια, πως οι περισσότεροι/ες φοιτητές/τριες είναι κατά της κακοποίησης-εκμετάλλευσης- βασανισμού των ζώων. Επίσης, δεν αποδέχονται την εκπαιδευτική αξία αυτών των θεαμάτων και η πλειονότητα τους αντιτίθεται στο τσίρκο με ζώα.
This paper examines: a) The opinion of Kindergarten Teachers on the use of animals in entertainment particularly in various shows and in circuses, (equestrian events, bird shows, shows with dolphins and other marine animals etc.) b) Do they consider their use for educational purposes appropriate? In the other words would they recommend such activities to their school? And finally, what is their opinion about the circus shows performed by animals?
The sample of my survey was consisted from 97 undergraduate students of the School of Early Childhood Education in Florina, Greece. The data was extracted from two different semesters and courses, namely “Education for Environment and Sustainability”, a third-year course, and “Environmental Education”, a fourth-year course. The survey was conducted by the means of a questionnaire consisting of the three parts mentioned above, that were distributed to the students. Each section of the questionnaire included 8 questions some of which required justifications to the responses given. The questionnaire was implemented in an international comparative research in Spain and Portugal. It should also be noted that it was given to us translated and we introduced some adjustments and corrections wherever necessary Worthy of mention constitutes the fact that we focused not on qualitative but on quantitative data. We analysed and compared the data and, after that, we displayed it in table formats.
The results of the survey show that most students are against animal abuse, exploitation and torture, as they are against the shows, they do not believe that most of them have educational value and their majority is against circus with animals.