Παραγωγή γλωσσικού διδακτικού υλικού στην ελληνική γλώσσα για πρόσφυγες 9-12 χρονών, επίπεδα Α1-Α2
Abstract
Ο μεγάλος αριθμός παιδιών προσφύγων που εισήλθαν και διαμένουν στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια δημιούργησε την ανάγκη παροχής σε αυτά από την ελληνική πολιτεία κατάλληλης εκπαίδευσης προκειμένου να μάθουν την ελληνική γλώσσα και να συνεχίσουν τις σπουδές τους στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Ανταποκρινόμενη σε αυτήν την ανάγκη, η παρούσα εργασία έχει ως σκοπό την παραγωγή γλωσσικού διδακτικού υλικού στην ελληνική γλώσσα που απευθύνεται σε πρόσφυγες 9-12 χρονών και αντιστοιχεί στα επίπεδα γλωσσομάθειας Α1 και Α2.
Το υλικό που παράχθηκε βασίζεται στην επικοινωνιακή προσέγγιση στη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης, επιθυμώντας να ενσωματώσει κοινωνικά και πολιτισμικά στοιχεία στην εκμάθηση της γλώσσας και επιπλέον να καλλιεργήσει τις επικοινωνιακές δεξιότητες των μαθητών ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν επιτυχώς σε διάφορες καθημερινές επικοινωνιακές περιστάσεις. Συγκεκριμένα το υλικό περιλαμβάνει τρεις θεματικές ενότητες για κάθε επίπεδο γλωσσομάθειας που αφορούν τις επικοινωνιακές καταστάσεις: Τρόφιμα – Ποτά, Αγορά – Μαγαζιά και Ελεύθερος χρόνος – Διασκέδαση.
Για την παραγωγή του υλικού ελήφθησαν υπόψη το διαφορετικό γλωσσικό και πολιτισμικό υπόβαθρο των μαθητών προσφύγων καθώς και οι ιδιαίτερες εκπαιδευτικές τους ανάγκες. Οι δραστηριότητες που επιλέχθηκαν επιχειρούν να γνωρίσουν στους μαθητές τον πολιτισμό και τη σύγχρονη ζωή στην Ελλάδα αλλά και να τους φέρουν σε επαφή με στοιχεία του δικού τους πολιτισμού ώστε να αναγνωρίσουν την αξία του. Με τον τρόπο αυτό, αναδεικνύονται και οι ομοιότητες μεταξύ των δύο πολιτισμών και δίνεται η ευκαιρία στους μαθητές να νιώσουν μέλη μιας ευρύτερης ομάδας που, παρά τις όποιες διαφορές, διαθέτει κοινά κοινωνικοπολιτισμικά στοιχεία που την ενώνουν.
The large number of refugee children who have entered and reside in Greece in recent years has created the need for them to be provided by the Greek state with appropriate training to learn the Greek language and continue their studies in the Greek educational system. Responding to this need, this thesis aims to produce language teaching material in Greek that addresses refugees aged 9-12 years and corresponds to the A1 and A2 language levels.
The material produced is based on the communicative approach to the teaching of Greek as a foreign language, wishing to incorporate social and cultural elements into language learning and in addition to cultivate the communication skills of the students so that they can successfully respond to various daily communicative circumstances. In particular, the material includes three thematic modules for each language level related to the communication situations: Food - Drinks, Market - Shops and Leisure - Entertainment.
The production of the material has taken into account the different linguistic and cultural background of refugee students as well as their particular educational needs. The selected activities attempt to acquaint students with the culture and modern life in Greece, but also to bring them into contact with elements of their own culture in order to recognize their value. This also highlights the similarities between the two cultures and gives students the opportunity to feel members of a wider group that, despite differences, has common socio-cultural elements that unite it.