Απόψεις διευθυντών και προσωπικού για το θεσμό, τη λειτουργία και το ρόλο του Ειδικού Σχολείου
Abstract
Η παρούσα εργασία αποσκοπεί στο να διερευνήσει τις απόψεις του προσωπικού αλλά και των διευθυντών ειδικών σχολικών μονάδων σχετικά με ζητήματα που αφορούν στη λειτουργία, το ρόλο και το θεσμό των ειδικών σχολείων. Προκειμένου να διερευνηθούν οι απόψεις αυτές έγινε χρήση ατομικών ημιδομημένων συνεντεύξεων. Στο εισαγωγικό μέρος της εργασίας αυτής αναπτύσσονται οι λόγοι που έδωσαν κίνητρο για την ενασχόληση με τη συγκεκριμένη εργασία. Πιο συγκεκριμένα, γίνεται λόγος για τη σημασία και την αξία που δίνεται σήμερα στον τομέα της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης καθώς και στις δομές που την παρέχουν.
Στη συνέχεια, στο θεωρητικό μέρος της εργασίας παρουσιάζονται τα βασικά στοιχεία για τον ρόλο της ειδικής αγωγής, των ειδικών σχολείων, τη λειτουργία τους καθώς και το θεσμικό πλαίσιο γύρω από το οποίο λειτουργούν τόσο στην Ελλάδα όσο και σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες (ενδεικτικά αναφέρεται το θεσμικό πλαίσιο της Κύπρου, της Αγγλίας, της Γαλλίας και Σουηδίας) καθώς και την εξέλιξη αυτού με την πάροδο των χρόνων.
Το δεύτερο κομμάτι της εργασίας, αφορά τη διερεύνηση των απόψεων του προσωπικού και των διευθυντών ειδικών σχολικών μονάδων σχετικά με ζητήματα θεσμού, λειτουργίας, αποτελεσματικότητας και ρόλου αυτών. Η έρευνα αναφορικά με το θεσμό έδειξε πως στο ειδικό σχολείο παρέχεται το δικαίωμα μόρφωσης, εξέλιξης ανεξαρτησίας σε μαθητές με ειδικές ανάγκες και ότι χαρακτηρίζεται ως το σχολείο εκείνο στο οποίο φοιτούν παιδιά με νοητικά, κινητικά, συναισθηματικά και αισθητηριακά προβλήματα. Στη συνέχεια, στο κομμάτι της λειτουργίας, φάνηκε πως οι υποδομές δεν επαρκούν για να εργαστεί το προσωπικό όπως ακριβώς επιθυμεί και πως παρουσιάζονται δυσκολίες στο έργο τους. Ακολουθεί το κομμάτι της αποτελεσματικότητας, όπου τα βασικά ευρήματα έδειξαν πως για να καταστεί αποτελεσματικό ένα ειδικό σχολείο θα πρέπει να ανοιχθεί στην κοινωνία, να κάνει δράσεις συμπερίληψης των μαθητών και να προωθεί γνώσεις στους μαθητές.
This work aims to explore the views of staff and special school manager on issues related to the functioning, role and institution of special schools. In order to investigate these views, individual semi-structured interviews were used. In the introductory part of this work, the reasons that motivated us to engage in the specific work are developed. More specifically, it speaks of the importance and value that is being given today in the field of special education and training and the structures that provide it.
Then, the theoretical part of the thesis presents the key elements of the role of special education, special schools, their operation and the institutional framework around which they operate both in Greece and other European countries (indicatively the institutional context of Cyprus, England, France and Sweden) as well as its evolution over the years.
The second part of the thesis concerns the exploration of the views of the staff and the managers of special schools on the issues of institution, function, effectiveness and role of them. The research on the institution showed that the special education school provides the right to education, development of independence for pupils with special needs and is characterized as the school where children with mental, motor, emotional and sensory problems are attended. Then, on the run, it seemed that the infrastructure was not enough to work the staff just as they wished and how they had difficulties in their work. Here is the part of the effectiveness, where the main findings have shown that in order to make a special school effective, it should be opened up to society, making pupils 'inclusion actions and promoting students' knowledge.