Η Αξιολόγηση ως μέσο για την επιλογή και την επαγγελματική ανάπτυξη των στελεχών της εκπαίδευσης
Abstract
Η παρούσα μελέτη αφορά στη διερεύνηση και την αποτύπωση των απόψεων-στάσεων-θέσεων των Διευθυντών σχολικών μονάδων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ΠΕ) σχετικά με την αξιολόγησή τους ως μέσο επιλογής τους σε θέση ευθύνης, προκειμένου να προωθηθεί η επαγγελματική τους ανάπτυξη. Επιπλέον επιδιώκεται να καταγραφεί ένα αξιολογικό σύστημα για τους Διευθυντές σχολικών μονάδων ΠΕ, όπου μπορεί να διασφαλιστεί η εγκυρότητα, η ακεραιότητα και η αξιοπιστία της αξιολογικής διαδικασίας, έτσι ώστε να αποτελέσει ένα εργαλείο εξέλιξης και ανάπτυξής τους, ως εκπαιδευτικών ηγετών.
Η μεθοδολογία που χρησιμοποιήσαμε, είναι η ποσοτική μέθοδος ανάλυσης των δεδομένων, εργαλείο συλλογής αποτελεί το ερωτηματολόγιο, ενώ για την ανάλυση των δεδομένων, χρησιμοποιήσαμε το στατιστικό πακέτο IBM SPSS Statistics Data Editor.
Τα συμπεράσματα της έρευνάς μας αφορούν στη μεγαλύτερη συμμετοχή των ανδρών σε διευθυντικές θέσεις αλλά και την αυξητική τάση των διευθυντών/ντριών για απόκτηση επιπρόσθετων προσόντων, πέραν του βασικού πτυχίου. Άλλωστε διαφαίνεται ότι το επίπεδο σπουδών επηρεάζει τις απόψεις τους, οι οποίες εξαρτώνται από το επιστημονικό-μορφωτικό επίπεδό τους. Επιπλέον το φύλο, η ηλικία και τα έτη υπηρεσίας σε θέσεις ευθύνης δεν παρουσιάζουν μεγάλες διαφορές στην κατηγοριοποίησή τους σε σχέση με τις θέσεις των Διευθυντών/ντριών για την αξιολόγησή τους γενικότερα.
Συγκεκριμένα υποστηρίζεται ότι η αξιολόγηση των διευθυντών/ντριών σχολικών μονάδων ΠΕ συμβάλλει στην επιλογή τους σε θέση ευθύνης και στην επαγγελματική τους ανάπτυξη. Σημειώνεται επίσης η άποψη ότι ένα αξιολογικό σύστημα μπορεί να διαμορφώσει την εκπαιδευτική πολιτική σχετικά με την αξιολόγηση ευρύτερα, ώστε να υπάρξει μια πολιτική μακροπρόθεσμη με συνέπεια και συνέχεια. Ακόμα προτείνεται ο τύπος της διαμορφωτικής αξιολόγησης, ενώ υπογραμμίζεται ως κατάλληλος φορέας εφαρμογής της αξιολογικής διαδικασίας, ο Σύλλογος Διδασκόντων, μέσω των συνεντεύξεων και της αξιολόγησης με βάση την επίτευξη αντικειμενικών σκοπών. Τέλος, ως πολύ σημαντικά στοιχεία για ένα αξιολογικό σύστημα των στελεχών της εκπαίδευσης, ώστε να είναι έγκυρο, αντικειμενικό, αξιοκρατικό, διαφανές και «μακριά» από πολιτικές παρεμβάσεις, προτείνουν την εκπαίδευση των αξιολογητών και τη συζήτηση μεταξύ του αξιολογούμενου και του αξιολογητή, καθώς και την ισορροπία στη μοριοδότηση των κριτηρίων που αφορούν στο επίπεδο σπουδών και τα έτη υπηρεσίας.
The present research is allied with the elementary school principals’ opinions-attitudes-positions surveying and it’s regarding the evaluation as a means of the executives’ educational selection and professional development. Furthermore, an evaluation system of school principals is pursued to be documented, so that the validity, the integrity and the credibility of it is ensured. This will be done in order for the evaluation system consist a valuable tool of evolution and development. That will eventually lead to the “transformation” of the school principals into educational leaders.
The methodology used is the “quantitative method of data analysis” and the tool used for data collection is the questionnaire while using at the same time the IBM SPSS Statistics Data Editor for the data analysis.
The results of our research concern the biggest participation of male school principals and the school principals’ increasing tension of having additional qualifications beyond the basic degree. Besides, it appears that the level of studies influences the school principals’ opinions on their evaluation and these opinions rely on their scientific educational level. Moreover, the gender, the age and the time of working experience as principals don’t introduce great differences among their categorization apropos of the school principals’ positions on their evaluation in general.
In particular, it is argued that the school principals’ evaluation contributes to their selection and their professional development as school principals. It is also noted that the school principals’ evaluation system can form the educational policy about evaluation in general, so that there is a long-term consistent and constant educational policy. Moreover, the “formative evaluation” is suggested and it’s also emphasized on the role of the teachers’ board as the appropriate means of the school principals’ evaluation via interviews and the evaluation by objectives goals. Finally, school principals suggest the evaluators’ training and the discussion among them, as the balance rewarding with credits between the level of studies and the time of working experience as school principals, that seem to be extremely important issues for the evaluation system to be valid, objective, merit, clear and beyond any political interference.