Κίνδυνος για Σύνδρομο Asperger στο Νηπιαγωγείο: Κινητικές Δραστηριότητες σε μια Πιλοτική Παρέμβαση
Abstract
Το Σύνδρομο Asperger ανήκει στις Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές και αποτελεί χρόνια νευροαναπτυξιακή κατάσταση. Χαρακτηρίζεται από ελλείμματα στην κοινωνική αλληλεπίδραση, στην επικοινωνία, στην κινητική συμπεριφορά, καθώς και από περιορισμένα ενδιαφέροντα. Εκδηλώνεται νωρίς στη ζωή του ατόμου και επιδρά στην αντίληψή του για τον εαυτό του και το περιβάλλον, τη μάθηση και την ομαλή προσαρμογή στις ανάγκες της καθημερινότητας. Η θεραπευτική του αντιμετώπιση αποτελεί αντικείμενο επιστημονικής μελέτης τα τελευταία χρόνια. Ενώ έχουν ανακαλυφθεί οι αιτιολογικοί παράγοντες του Συνδρόμου, που είναι γενετικοί, δεν υπάρχει συγκεκριμένη αποτελεσματική θεραπεία, με στόχο την πλήρη αποκατάσταση του ατόμου. Αυτό σημαίνει ότι το Σύνδρομο Asperger δε θεραπεύεται. Ωστόσο, υπάρχουν θεραπευτικές τεχνικές που βοηθούν το «πάσχον» άτομο να αντιμετωπίζει τα προβλήματά του. Σκοπό της παρούσας εργασίας αποτελεί η παρουσίαση και περιγραφή του θεωρητικού υπόβαθρου της Διαταραχής του Συνδρόμου Asperger και των βασικών προσεγγίσεων θεραπείας του. Επιπλέον, επιδιώκεται η εκτενής παράθεση των κινητικών δυσκολιών που αντιμετωπίζει το άτομο στη νηπιακή ηλικία, δυσκολίες που οδηγούν τον παιδαγωγό σε χρήση κατάλληλων κλιμάκων και έγκαιρη διάγνωση του Συνδρόμου Asperger, με στόχο τη βελτίωση των κινητικών δεξιοτήτων. Μέσα από την περιγραφή κινητικών δράσεων διαπιστώνεται ότι με κατάλληλη παρέμβαση και προσαρμοσμένες στις ανάγκες του παιδιού δραστηριότητες, είναι εφικτό να βελτιωθούν αδυναμίες κινητικής φύσης.Asperger syndrome belongs to Diffuse Developmental Disorders and is a chronic neurodevelopmental condition. It is characterized by deficits in social interaction, communication, motor behavior, and limited interests. It manifests itself early in the life of the individual and influences his perception of himself and the environment, learning and smooth adaptation to the needs of everyday life. Its treatment has been the subject of a scientific study in recent years. While there have been discovered the causative factors of the Syndrome, which are genetic, there is no specific effective cure for the complete restoration of the individual. This means that Asperger Syndrome is not cured. However, there are therapeutic techniques that help the "sufferer" to deal with his or her problems. The purpose of this study is to present and describe the theoretical background of the Asperger Syndrome Disorder and its basic treatment approaches. In addition, it seeks to provide a comprehensive account of the motor difficulties faced by the individual in infancy, difficulties leading the pedagogue to use appropriate scales and timely diagnosis of Asperger Syndrome in order to improve motor skills. Through the description of motor activities, it is possible to find that with appropriate intervention and activities tailored to the needs of the child, it is possible to improve motor weaknesses.