Παίζω μουσική και μαθαίνω πολιτισμούς: ένα μουσικοκινητικό παραμύθι για όλους
Abstract
Από την εποχή των Αρχαίων Ελλήνων, επισημαίνεται η χρησιμότητα της μουσικής. Ως «Μουσικοκινητική Αγωγή» ορίζεται ως ο συνδυασμός της μουσικής με την κίνηση. Οι πατέρες αυτής της μεθόδου θεωρούνται ο Emile Jaques -Dalcroze και ο Carl Orff. Σκοπός της μεθόδου αυτής είναι τα παιδιά να βιώνουν μέσα από το σώμα και την κίνηση τους νόμους της μουσικής, της μετρικής, του λόγου, του χώρου κ.λπ. Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με βασικές αρχές της μουσικοκινητικής όπως το ρυθμό, τη μελωδία, το τραγούδι, την κίνηση, το χορό και την οργανογνωσία. Από την άλλη, μέσα από τη χρήση παραμυθιών μπορούν να δημιουργηθούν διάφορα συναισθήματα στους μαθητές και να γίνει πιο ευχάριστη η μαθησιακή διαδικασία.
Η ανάγνωση και η χρήση του παραμυθιού ως μέσο διαφοροποίησης της διδασκαλίας έχει ως σκοπό την ανάπτυξη της δημιουργικής έκφρασης και της δημιουργικής φαντασίας, την ψυχική εκτόνωση και την ενίσχυση της ψυχολογικής ασφάλειας των μαθητών, ώστε να μπορέσουν να εκφρασθούν και να δημιουργήσουν απερίσπαστα, σε ένα περιβάλλον ανοικτό σε νέες εμπειρίες.
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η δημιουργία ενός μουσικοκινητικού παραμυθιού, καθώς και ο βαθμός ανταπόκρισης των μαθητών σε αυτή την εκπαιδευτική διαδικασία. Το παρόν παραμύθι εφαρμόστηκε στην Ε΄ τάξη του Δημοτικού στο 8ο Δημοτικό Σχολείο Κορίνθου και οι μαθητές ανταποκρίθηκαν με μεγάλη επιτυχία. Από τα αποτελέσματα διατυπώνεται η επιτυχής εφαρμογή του παραμυθιού στην εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς και η αξία της μουσικής. Τα συμπεράσματα εστιάζονται στη χρησιμότητα αυτών, αλλά και την ανταπόκριση των μαθητών. Since the time of the Ancient Greeks, the usefulness of music has been highlighted. "Music-kinetic education" is defined as the combination of music and movement. The fathers of this method are Emile Jaques -Dalcroze and Carl Orff. The purpose of this method is for children to experience through the body and movement the laws of music, metrics, speech, space, etc. Children come in contact with basic principles of musical-kinetics such as rhythm, melody, singing, movement, dance and organognostics. On the other hand, through the use of fairy tales, various feelings can be created for students and the learning process becomes more enjoyable.
Reading and using storytelling as a means of modifying teaching aims at developing creative expression and creative imagination, mental expansion and enhancing the psychological security of pupils so that they can express themselves and create unbroken themes in an environment open to new experiences.
The purpose of this paper is to create a musical story, as well as the degree of pupils' response to this educational process. This fairy tale was applied to the Elementary School of Elementary School at the 8th Primary School of Corinth and the students responded with great success. The results show the successful application of fairy tale in the educational process as well as the value of music. Conclusions focus on their usefulness, but also the pupils' response.