Το παραμύθι ως μέσο ανάδειξης της διαφορετικότητας
Abstract
Παραμύθια και διαφορετικότητα· δυο διαφορετικοί όροι που κατά κάποιο τρόπο συνδέονται. Τι είναι τα παραμύθια; Ποιος είναι ο αποδέκτης των παραμυθιών; Ποιες είναι οι θεματικές που προσεγγίζονται σε αυτά και από την άλλη πλευρά, τι είναι η διαφορετικότητα; Πώς ορίζεται και ποια είναι η θέση της στην σημερινή κοινωνία; Στην παρούσα εργασία γίνεται μια βιβλιογραφική επισκόπηση όλων αυτών. Αρχικά, όσον αφορά το παραμύθι, παραθέτονται οι ορισμοί του, οι κατηγορίες στις οποίες αυτό διακρίνεται και τα χαρακτηριστικά εκείνα που το προσδιορίζουν. Γίνεται μια ιστορική αναδρομή και επισημαίνονται οι προβληματισμοί που αφορούν την καταγωγή του. Επίσης, αναφέρονται τα άτυπα κριτήρια που πρέπει να γνωρίζει κανείς για να επιλέξει σωστά, ο τρόπος με τον οποίο μπορεί να αξιοποιηθεί στην καθημερινή ζωή ενός παιδιού , αλλά και οι αρνητικές-θετικές απόψεις που το περιβάλλουν. Έπειτα γίνεται και μια σύντομη αναφορά στους μύθους, οι οποίοι είναι ένα λογοτεχνικό είδος συναφές με το παραμύθι, με αποτέλεσμα να υπάρχει πολλές φορές σύγχυση των δυο αυτών διαφορετικών όρων· προσδιορίζονται τα είδη, τα χαρακτηριστικά του αλλά και τα κριτήρια επιλογής τους. Ως προς την διαφορετικότητα, όπως και στο παραμύθι, παραθέτονται οι ορισμοί της ετερότητας, τα διαφορετικά είδη που υπάρχουν και η σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα σε αυτήν και στην ταυτότητα. Τέλος, έχοντας προηγηθεί μελέτη όλων αυτών που προαναφέρθηκαν επιχειρείται η σύνδεση τους· περιγράφεται ένα παραμύθι, ο «Έλμερ» το οποίο προσεγγίζει το θέμα της διαφορετικότητας , που καταλήγει σε σχολιασμό του περιεχομένου, της πλοκής αλλά και του ίδιου του χαρακτήρα.
Tales and dissimilarity; two different terms that are somehow connected. How are tales defined? Who can be considered as their recipient? Which are the themes they approach and what is defined as dissimilarity? What is its meaning and what is its position in today’s society? This paper provides a bibliographic overview of all these issues. Firstly, as far as the tale is concerned, I shall cite its definitions, the categories in which it is distinguished and its distinctive characteristics. Then, there will be a historic flashback in which I shall introduce the refuting views concerning its origin . Furthermore I shall number the criteria for its choice, the way it can be used in a child’s life and the pros and cons that encircle it. To continue, there will be a short reference to myths –which is a relevant literature genre , something that leads often to a confusing situation– along with the various types, characteristics and criteria for its choice. As far as dissimilarity is concerned, similarly to tales, I shall list its definitions, its different hinds and the relationship between this and identity. On the whole, after thorough research on all of the terms, I shall attempt to demonstrate their connection, by making reference to the tale named “Elmer”, which approaches the issue of dissimilarity and I shall come to a commentary of the content, the plot, and the main character himself.