Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές που σπουδάζουν νηπιαγωγοί μιλούν για τη σχέση του φύλου με το επάγγελμά τους: Μια μελέτη στο πλαίσιο της Κοινωνικής Ψυχολογίας του Λόγου
Abstract
Στην έρευνα αυτή πραγματοποιήθηκε μια μελέτη για τη σχέση του φύλου και του επάγγελμα του νηπιαγωγού. Στο επάγγελμα αυτό συνηθίζεται το μεγαλύτερο ποσοστό να είναι γυναίκες. Οι άνδρες όπως είναι γνωστό είναι αρκετά λιγότεροι. Στην Ελλάδα αλλά και σε σκανδιναβικές χώρες οι άνδρες αντιμετωπίζουν δυσκολίες στον χώρο της εργασίας τους καθημερινά, για παράδειγμα, οι σχέσεις με τις συναδέλφισσες τους δεν είναι στο πνεύμα της συνεργασίας, αλλά και οι σχέσεις τους μεταξύ των γονιών δεν είναι οι αναμενόμενες, δηλαδή, εκπαιδευτικός με γονιός. Οι γονείς συνήθως έχουν μια στερεοτυπική στάση απέναντι στους άνδρες εκπαιδευτικούς, για παράδειγμα, τους υποτιμάνε, οι γονείς δεν αισθάνονται ασφάλεια που η τάξη των παιδιών τους έχει άνδρα νηπιαγωγό. Αυτό συμβαίνει γιατί από παλιότερα κυρίως χρόνια η κοινωνία έχει συνδέσει το επάγγελμα του εκπαιδευτικού γενικότερα, αλλά το επάγγελμα του νηπιαγωγού ειδικότερα με τις γυναίκες, καθώς πριν από χρόνια το εκπαιδευτικό σύστημα, η κυβέρνηση έδινε μεγαλύτερη έμφαση στην κατάρτιση των κοριτσιών εκπαιδευτικών. Η γυναίκα και ο άνδρας δεχόντουσαν διαφορετικά πρότυπα συμπεριφοράς, οι γυναίκες πιο ευαίσθητες και να ασχολούνται με τα οικιακά, ενώ οι άνδρες πιο σκληροί και είχαν περισσότερες ευκαιρίες να κυριαρχήσουν στον επαγγελματικό χώρο. Η παρούσα έρευνα εστίασε την προσοχή της σε φοιτητές σχολής νηπιαγωγών, ηλικίας 20 με 22 ετών, συνολικά τα άτομα ήταν εννέα, τέσσερα αγόρια και πέντε κορίτσια. Οι ερωτήσεις είχαν σχέση στην πλειοψηφία τους με το αν το κριτήριο του φύλου είναι σημαντικό ή όχι στο επάγγελμα του νηπιαγωγού. Τα ευρήματα αναλύθηκαν σε δέκα- πέντε κατηγορίες, έτος που βρίσκονται, πρώτη επιλογή, όχι πρώτη επιλογή, το φύλο δεν είναι σημαντικό κριτήριο για το επάγγελμα του νηπιαγωγού(σπουδές), περισσότερες γυναίκεςλιγότεροι άνδρες, λόγοι που συμβαίνει αυτό, εμπειρίες με παιδιά, δεν υπάρχουν εμπειρίες με παιδιά, η επιδίωξη μετά τις σπουδές να δουλέψουν ως νηπιαγωγοί, το φύλο είναι σημαντικό κριτήριο, το φύλο δεν είναι σημαντικό κριτήριο, σχέσεις με παιδιά, με συναδέλφους, με γονείς και τελευταία κατηγορία είναι η κοινωνική κατασκευή. In this research a study was carried out concerning the relationship between the gender and the profession of an early childhood educator. In this profession it is known that the majority of people are women. Men, as known, are far fewer than women. In Greece but also in Scandinavia, men face difficulties in their workplace everyday, for example, relationships with their colleagues are not based on the idea of cooperation, but also their relationship with parents is not as it is expected to be. Parents usually have a stereotyped attitude towards male teachers, for example, they underestimate them and they feel insecure with the fact that their children's class has a male educator. The main reason for this is because, many years now, the society has connected the profession of a teacher in general, and in particular the profession of an early childhood educator, with women, since, according to the education system, the government had long ago put more emphasis on women's teaching education. Women had different ways of behavior from men, they have always been more sensitive and also housewives, while men were more tough and had more opportunities to dominate in their workplace. The present research has focused on students who study to become an early childhood educator, aged 20-22 years, nine in total, four boys and five girls. The majority of questions were related to whether or not the gender criteria is important in the profession of a kindergarten teacher. The findings were analyzed in fifteen categories, their year of studies, their first choice, not their first choice, the gender is not an important criteria for the profession of early childhood educator (studies), more women-fewer men, reasons for this, experience with children, no experience with children, the pursuit after studies to work as an early childhood educator, the gender is an important criteria,the gender is not an important criteria, relationship with children, with colleagues, with parents and last category is the social class.