Η χρήση της μουσικής ως μέσου παρέμβασης σε μαθητές με Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή (ΔΑΔ): Μια μελέτη περίπτωσης
Abstract
Η παρούσα εργασία έχει ως σκοπό την ανάδειξη της μεθόδου της μουσικοθεραπείας στην εκπαίδευση παιδιών με Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές (ΔΑΔ), με σκοπό την ανάπτυξη γνωστικών, κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων σε αυτά, αλλά και την καλλιέργεια λειτουργικών στάσεων και συμπεριφορών στα πλαίσια του σχολικού, αλλά και του ευρύτερου περιβάλλοντος δράσης τους. Πιο συγκεκριμένα, πέρα από τη βιβλιογραφική αναφορά παρατίθεται μια μελέτη περίπτωσης παιδιού στο φάσμα του αυτισμού. Περιγράφεται ο τρόπος αντίδρασής του πριν, κατά την παρέμβαση και μετά από αυτήν, που πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή του, αξιοποιώντας τη μουσική κατά τη διαδικασία, ως εξωτερικό κίνητρο με σκοπό τη συμμετοχή του στο σχολικό πρόγραμμα. Παράλληλα, περιγράφονται και οι αντιδράσεις του κατά την ακρόαση μουσικών κομματιών, καθώς και μετά από αυτήν. Τέλος, γίνεται μια σύγκριση διαφόρων πτυχών του γνωστικού, κοινωνικού και συναισθηματικού τομέα του παιδιού κατά τη διάρκεια και μετά το πέρας της παρέμβασης, σε σχέση με τις αρχικές του στάσεις, μέσω των οποίων αναδεικνύεται η συνεισφορά της μουσικής στην εξέλιξη και την καλλιέργεια του ατόμου στους τομείς αυτούς. The aim of the present work is to highlight the method of music therapy in the education of children with Pervasive Developmental Disorders (PDD) in order for them to develop cognitive, social and emotional skills, as well as to cultivate functional attitudes and behaviors at school, as well as in their everyday life. Particularly, in addition to the bibliography, a case study of a child in the autism spectrum is presented. His reactions before, during and after the intervention, which was carried out with his participation are described. During the process, music was used as an external motivation for him to participate in the school curriculum. Moreover, his reactions are also described during the listening of different kind of musical pieces, as well as afterwards. Finally, a comparison of various aspects of the child’s cognitive, social and emotional skills before and after the intervention is made, which shows the contribution of music to the evolution and cultivation of the individual sectors.