Το Παιχνίδι στην Πλατωνική και Αριστοτελική Αγωγή
Abstract
Πολλά έχουν γραφτεί από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα για το παιχνίδι, που για το παιδί είναι το καθαυτό περιεχόμενο της ύπαρξής του. Στα πρώτα χρόνια της ζωής και ανάπτυξης , το παιχνίδι είναι αυτό που δημιουργεί τις ιδανικές συνθήκες για την ψυχοκινητική εξέλιξη αλλά και την ανάπτυξη ευρύτερων δεξιοτήτων στο παιδί. Μέσα από το παιχνίδι το παιδί έχει την ευκαιρία να κατανοήσει τον κόσμο, να αλληλεπιδράσει με τους άλλους γύρω του με κοινωνικό τρόπο, να εκφραστεί , να αναπαραστήσει τις σκέψεις και τις ιδέες του, να ελέγξει τα συναισθήματά του, να αναπτύξει την ικανότητα συμβολισμού, την φαντασία και δημιουργικότητά του.
Στην παρούσα πτυχιακή εργασία εξετάζεται ο ρόλος του παιχνιδιού και ειδικότερα η εξέχουσα σημασία που αυτό κατέχει στην αρχαία Ελλάδα και συγκεκριμένα στη φιλοσοφική θεώρηση του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη. Αναλύεται πόσο σημαντικό είναι το παιχνίδι στην ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού, αφού με αυτό αναπτύσσεται η κοινωνικότητα τους και η ομαλή ένταξη τους στο περιβάλλον. Επιπλέον, εξετάζονται οι παιδαγωγικές αντιλήψεις των δύο φιλοσόφων. Much has been written since antiquity to date about the game, which for the child is the very content of its existence. In the first years of life and development, play is what creates the ideal conditions for psychomotor development and the development of wider skills in the child. Through the game the child has the opportunity to understand the world, to interact with others around him in a social way, to express himself, to represent his thoughts and ideas, to control his feelings, to develop the ability of symbolism, his imagination and creativity.
This thesis examines the role of the game and, in particular, its prominent importance in ancient Greece, namely the philosophical view of Plato and Aristotle. It analyzes how important the game is in the child's full development, as it develops their sociability and their smooth integration into the environment. Furthermore, the pedagogical perceptions of the two philosophers are examined.