Εκπαίδευση μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στη συμπεριληπτική τάξη: Η οπτική των εκπαιδευτικών
Abstract
Η παρούσα εργασία διερευνά τις απόψεις των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης γενικής αγωγής αναφορικά με τη συμπερίληψη μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο γενικό σχολείο. Ειδικότερα, εστιάζει στην οπτική των εκπαιδευτικών αναφορικά με τα οφέλη της συμπερίληψης στους μαθητές με ή δίχως εκπαιδευτικές ανάγκες, τις προκλήσεις που υπάρχουν και λειτουργούν ανασταλτικά στην επιτυχή εφαρμογή της συμπερίληψης, το βαθμό αξιοποίησης εξατομικευμένης ή διαφοροποιημένης διδασκαλίας και τις κυριότερες ανάγκες τους για την αρτιότερη υποστήριξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Για την επίτευξη του σκοπού της έρευνας διερευνήθηκαν οι απόψεις 123 εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που υπηρετούν σε δημόσια δημοτικά σχολεία και συγκεκριμένα στις σχολικές μονάδες του Νομού Φλώρινας και Νομού Κοζάνης. Για τη συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε ερωτηματολόγιο που περιλάμβανε τρία μέρη.
Τα αποτελέσματα έδειξαν μια γενικότερη θετική στάση των εκπαιδευτικών απέναντι στη συμπερίληψη. Πιο συγκεκριμένα, στατιστικά σημαντική διαφορά βρέθηκε ανάμεσα στα χρόνια υπηρεσίας των εκπαιδευτικών και τη στάση τους ως προς τη συμπερίληψη. Παρατηρήθηκε επίσης, πως η ηλικία και οι γνώσεις των εκπαιδευτικών αναφορικά με ζητήματα εκπαίδευσης παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες επηρεάζουν σε σημαντικό βαθμό τη στάση τους.This paper analyzes the teachers’ beliefs of primary and general education regarding the inclusion of students with special educational needs in mainstream school. In particular, it focuses on the benefits of the inclusion in students with or without special educational needs, the challenges that hamper the successful implementation of inclusive education, the level that teachers utilize the individualized or differentiated instruction and their major needs in order to support students with special educational needs appropriately.
This study has explored the views of 123 teachers who are teaching in public primary schools in two prefectures of Greece, Florina and Kozani. The research tool was used for gathering data was a questionnaire consisted of three parts.
The results showed an overall positive attitude of teachers towards inclusion. More specifically, statistical significance occurred between teachers’ years of work service experience and their attitude towards inclusive education. It was also observed, that the teachers’ age and their general knowledge affect their attitude, concerning children’s education with special educational needs.