Η συμβολή της επικοινωνίας και του διαμεσολαβητικού ρόλου του εκπαιδευτικού στη διαμόρφωση του κατάλληλου σχολικού κλίματος.
Abstract
Η συγκεκριμένη πτυχιακή εργασία πραγματεύεται την σπουδαιότητα της επικοινωνίας και της διαμεσολάβησης στο χώρο του σχολείου για την διαμόρφωση του κατάλληλου σχολικού κλίματος. Ο βασικότερος στόχος της είναι να αναδείξει τις επικοινωνιακές και διαμεσολαβητικές τεχνικές που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι εκπαιδευτικοί προκειμένου να δημιουργήσουν ένα θετικό σχολικό κλίμα.
Έπειτα από την παράθεση και επεξήγηση των βασικών όρων και των συμπληρωματικών τους στοιχείων, γίνεται αναφορά στην σπουδαιότητα του σχολικού κλίματος στην προαγωγή της μάθησης και την αποτελεσματικότητα του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου. Το κατάλληλο σχολικό κλίμα προσφέρει οφέλη τόσο σε εκπαιδευτικούς και μαθητές όσο και σε ολόκληρο τον σχολικό οργανισμό στον οποίο αναφέρεται. Αντανακλά το έργο του, τις πρακτικές που ακολουθούνται στις εκπαιδευτικές και κοινωνικοποιητικές λειτουργίες του και τις προσπάθειες που καταβάλουν το εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό, οι μαθητές και οι γονείς τους για την εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία του σχολικού οργανισμού.
Παράλληλα τονίζεται ο καταλυτικός ρόλος της επικοινωνίας στον σχολικό οργανισμό. Έχοντας τις απαιτούμενες επικοινωνιακές δεξιότητες και με την σωστή χρήση του προφορικού, γραπτού και των άλλων μορφών επικοινωνίας, οι εκπαιδευτικοί και όλα τα εμπλεκόμενα μέλη στη εκπαιδευτική διαδικασία συμβάλλουν στην ανάπτυξη ενός αποτελεσματικού και ουσιώδους συστήματος επικοινωνίας. Αυτό θα βοηθήσει στη δημιουργία καλού εργασιακού περιβάλλοντος και στην επίτευξη των στόχων που έχει θέσει το σχολείο. Ταυτόχρονα η αποτελεσματική επικοινωνία βοηθάει στη συνεργασία και την διοίκηση και οργάνωση του σχολικού οργανισμού, παραγόντων που συμβάλουν στη δημιουργία του κατάλληλου σχολικού κλίματος. Έπειτα παρουσιάζονται χαρακτηριστικά και τεχνικές της διαμεσολάβησης που βοηθούν στην αντιμετώπιση πιθανών κρίσεων στη σχολική κοινότητα ή και την αποφυγή τους μέσα από την εκπαίδευση των μαθητών στην διαδικασία της διαμεσολάβησης.
Τέλος στην εργασία τονίζεται ο σημαντικός ρόλος που διαδραματίζει ο εκπαιδευτικός και η ευθύνη που φέρει για την διασφάλιση του κατάλληλου κλίματος στο σχολείο και στην σχολική τάξη.The particular final year report, deals with the importance of communication and mediation in the school environment in order to shape the appropriate school climate. The most basic objective of this report is to highlight the communication and mediation techniques that teachers can use to create a positive school climate.
Αfter the quote and explanation of the basic terms and their supplements, provided the importance of the school climate in promoting learning and the effectiveness of the educational work. The appropriate school climate offers benefits to both teachers and students as well as to the entire school organization to which it refers. It reflects its work, the practices followed in its educational and socializing functions and the efforts made by the educational and administrative staff, students and their parents for the orderly and efficient functioning of the school organization. At the same time, the catalytic role of communication in the school organization is emphasized. Having the required communication skills and the correct use of oral, written and other forms of communication, teachers and all the members involved in the educational process contribute to the development of an effective and essential communication system. This will help to create a good working environment and achieve the goals set by the school. At the same time effective communication helps to co-operate and manage and organize the school organization, factors that contribute to the creation of an appropriate school climate. Then there are presented features and techniques of mediation that help to deal with possible crises in the school community or to avoid them through the education of students in the mediation process. Finally, the work emphasizes the important role played by the teacher and the responsibility for ensuring the appropriate climate in the school and the classroom.