Η επικοινωνία σε ανομοιογενείς ομάδες στην σχολική μονάδα
Abstract
Η παρούσα βιβλιογραφική εργασία αποτελεί μια προσπάθεια για τον εντοπισμό, την οριοθέτηση και την αξιολόγηση της επικοινωνίας και των μορφών. Ο λόγος είναι ότι μέσω της επικοινωνίας είναι δυνατόν, σε μια μικρογραφία της κοινωνίας, όπως είναι μια σχολική τάξη, να έρθουν σε επαφή μαθητές από ανομοιογενείς κοινωνικές ομάδες. Αρχικά δίνεται μια πρώτη περιγραφή των τομέων στους οποίους εντοπίζεται η ανομοιογένεια. Για τον λόγο αυτό γίνεται αναφορά σε διαφοροποιήσεις που παρατηρούνται μεταξύ των μαθητών και σχετίζονται με την διαφορετική εθνότητά τους και την χρήση διαφορετικής γλώσσας ως μητρική. Η διαφορετικότητα στην χρήση της γλώσσας εντοπίζεται και σε εθνικό επίπεδο, δεδομένου ότι μπορεί μαθητές με την ίδια μητρική γλώσσα να παρουσιάζουν διαφοροποιήσεις ως προς την χρήση της λόγω κοινωνικής θέσης, αλλά και λόγο χρήσης ιδιωματισμών που οφείλονται στην χρήση κάποιας διαλέκτου. Επίσης γίνεται αναφορά ως προς την ετερότητα των μαθητών με βάση την πνευματική και σωματική τους κατάσταση Στο δεύτερο κεφάλαιο δίνεται ένας ορισμός της επικοινωνίας ως έννοιας, καθώς και την χρήση της ρητορικής ως μέσο επικοινωνίας, από την αρχαιότητα και την εποχή του Αριστοτέλη έως και σήμερα. Στο επόμενο κεφάλαιο της παρούσας πτυχιακής, γίνεται μια προσπάθεια να αναφερθούν οι πόλοι λειτουργίας μιας σχολικής μονάδας και οι δίαυλοι επικοινωνίας που υπάρχουν ανάμεσα σ’ αυτούς. Για τον λόγο αυτό γίνεται αναφορά στην επικοινωνίας μεταξύ των εκπαιδευτικών, τον τρόπο που πρέπει να γίνεται η αμφίδρομη επικοινωνία μεταξύ εκπαιδευτικού και μαθητών, την επικοινωνία που πρέπει να υπάρχει μεταξύ εκπαιδευτικών και των γονέων, αλλά και των διαπροσωπικών σχέσεων μεταξύ των ίδιων των μαθητών. Η εργασία ολοκληρώνεται με την περιγραφή της επικοινωνίας που πρέπει να λαμβάνει χώρα εντός της σχολικής τάξης. Για τον λόγο αυτό παρουσιάζεται τμήμα του Διαθεματικού Ενιαίου Πλαισίου Προγραμμάτων Σπουδών για το Νηπιαγωγείο, αλλά και δράσεις που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο εκπαιδευτικός για να επικοινωνεί καλύτερα και πιο αμφίδρομα με τους μαθητές του. This bibliography paper is an attempt to identify, delimit and evaluate communication and its forms. The reason is that through communication it is possible, in a miniature of society, such as a school class, to bring together students from heterogeneous social groups. Initially, a first description of the areas in which heterogeneity is detected is given. For this reason reference is made to differences observed among students and related to their different ethnicity and the use of different native language. Differences in the use of language are also found at national level, since pupils with the same mother tongue may differ in their use due to their social status, but also due to the use of idioms due to the use of a dialect. Also, reference is made to the pupils' heterogeneity based on their mental and physical condition The second chapter gives a definition of communication as a concept, as well as the use of rhetoric as a means of communication, from the antiquity and the age of Aristotle to the present day. In the next chapter of this paper, an attempt is made to indicate the operating poles of a school unit and the communication channels that exist between them. For this reason reference is made to teachers' communication, the way in which two-way communication between teacher and pupils should be made, communication between teachers and parents, and interpersonal relationships between the pupils themselves. The work is completed with a description of the communication to take place within the classroom. For this reason, a section of the Cross-curricular Single Framework Program for Kindergarten is presented, as well as actions that the teacher can use to communicate better and more interactively with his pupils