Απόψεις εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για την ορθογραφία
Abstract
Η παρούσα έρευνα διερευνά τις απόψεις των εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κατά τη διδασκαλία της ορθογραφίας σε σχέση με το φύλο, τον τόπο υπηρεσίας, τις παραπέρα σπουδές, την επιμόρφωση, τα έτη υπηρεσίας και τις διδακτικές ώρες που αφιερώνουν οι εκπαιδευτικοί κατά την εβδομάδα για τη διδασκαλία της. Σκοπό έχει να προκαλέσει προβληματισμό και να αναλύσει τη σημασία και την αξία που αποδίδουν οι εκπαιδευτικοί στην ορθογραφία. Στην έρευνα συμμετείχαν 140 εκπαιδευτικοί και το εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε για τη συλλογή των δεδομένων ήταν ένα ερωτηματολόγιο τύπου κλίμακας Likert, αποτελούμενο από 22 ερωτήσεις κατασκευασμένο ειδικά για τη συγκεκριμένη έρευνα. Το ερωτηματολόγιο διανεμήθηκε και συμπληρώθηκε ηλεκτρονικά μέσω κοινοποίησης σε ομάδες εκπαιδευτικών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Στη συνέχεια η ανάλυση των δεδομένων έγινε με το στατιστικό πακέτο SPSS. Τα αποτελέσματα της ανάλυσης επιβεβαίωσαν τις ερευνητικές υποθέσεις αποκαλύπτοντας πως η κατάκτηση της ορθογραφίας σχετίζεται με τις μεθόδους/τεχνικές που χρησιμοποιούν οι εκπαιδευτικοί και επιπλέον ότι η κατάκτηση της ορθογραφίας συνδέεται με την κοινωνική της διάσταση. Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί πιστεύουν ότι το σχολικό και το κοινωνικό περιβάλλον του μαθητή βοηθάνε στην ευκολότερη μάθηση της ορθογραφίας, όμως δεν θεωρούν ότι η μη ορθογραφημένη γραφή σηματοδοτεί την ύπαρξη μαθησιακών δυσκολιών. Τέλος, φαίνεται ξεκάθαρα η αναγκαιότητα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών. Η ανάλυση συσχετίσεων των ερωτήσεων του κοινωνικού προφίλ και των ερευνητικών υποθέσεων δεν αποκάλυψε διαφορές ως προς την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και ως προς τον τόπο υπηρεσίας τους. Διαφοροποιήσεις στον τρόπο των απαντήσεων αποκαλύφθηκαν ανάμεσα στις υπόλοιπες ανεξάρτητες μεταβλητές.The present study investigates the views of teachers of secondary education in the teaching of spelling in relation to gender, place of employment, the further studies, training, years of service and teaching hours spent by teachers during the week for its teaching. The research intends to cause concern and to analyze the spelling’s importance and value. The research involved 140 teachers and the tool used to collect data was a Likert type scale questionnaire consisting of 22 questions constructed specifically for this research. The questionnaire was distributed and filled electronically through notification to groups of teachers in social media. Afterwards the data analysis was performed with the SPSS statistical package. The test results confirmed the research hypotheses revealing that the spelling conquest is associated with the methods / techniques used by teachers and that the acquisition of spelling is linked with its social dimension. Moreover, the teachers believe that the student’s school and social environment are helpful in easier learning of spelling, but they consider that misspelling is not an indication of learning disabilities. Finally, it is clear the necessity of teachers’ training. The correlation analysis of the social profile of questions and research hypotheses revealed no differences in the training of teachers and on the place of employment. Variations in the answers revealed among the other independent variables.