Εκπαιδευτικές πολιτικές που επηρεάζουν την εκπαίδευση των μαθητών/τριών Ρομά του Δροσερού, απόψεις εκπαιδευτικών
Abstract
Η παρούσα έρευνα διερευνά τις απόψεις των εκπαιδευτικών σχετικά με τις εκπαιδευτικές πολιτικές που επηρεάζουν την εκπαίδευση των Ρομά μαθητών/τριών του Δροσερού Ξάνθης. Μέσω ποιοτικής έρευνας και συγκεκριμένα με τη διεξαγωγή συνεντεύξεων η έρευνα επιχειρεί να αναδείξει πώς η εκπαιδευτική πολιτική για τους/τις Ρομά διαμορφώνει την εκπαίδευση των μαθητών/τριών τους. Στην έρευνα αυτή, οι εκπαιδευτικοί αναδεικνύουν ως σημαντικότερα προβλήματα της εκπαίδευσης των Ρομά τη σχολική διαρροή, τη διγλωσσία ή και τριγλωσσία των παιδιών, την παραβατικότητα και την έλλειψη πειθαρχίας που συνδέουν με την κουλτούρα των Ρομά, τις περιορισμένες και ακατάλληλες κτιριακές εγκαταστάσεις, τον ρατσισμό και την περιθωριοποίηση της κοινότητας Ρομά του Δροσερού. Οι εκπαιδευτικοί στην πλειοψηφία τους υποστηρίζουν πως δε γνωρίζουν εις βάθος τη νομοθεσία που διέπει την εκπαίδευση των Ρομά, ενώ θεωρούν πως η νομοθεσία αυτή δεν είναι απολύτως επαρκής. Αναγνωρίζουν στην πλειοψηφία τους πως διάφορα μέτρα έχουν βοηθήσει την εκπαίδευση των Ρομά στο παρελθόν, ενώ εκλαμβάνουν θετικά τις προτάσεις για νέα μέτρα που εξήγγειλε ο Υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου τον Ιούνιο του 2017. Τα μέτρα που προτείνουν οι εκπαιδευτικοί για τη βελτίωση της εκπαίδευσης των Ρομά είναι η διαφοροποίηση του Αναλυτικού Προγράμματος, η τοποθέτηση κοινωνικών λειτουργών και ψυχολόγων στα σχολεία του Δροσερού, η μείωση του αριθμού των μαθητών/τριών ανά τάξη από 25 σε 15, η συνεργασία με άλλες μονάδες της Πρωτοβάθμιας και Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, η υποχρεωτική λειτουργία ολοήμερου σχολείου, η υποχρεωτική λειτουργία σχολής γονέων, η βελτίωση των κτιριακών και υλικοτεχνικών υποδομών, η υποστήριξη των εκπαιδευτικών μέσα από επιμορφώσεις, η επαναφορά προγραμμάτων ενισχυτικής διδασκαλίας και ελληνομάθειας.This research explores teachers' perceptions on educational policies that affect the education of Roma students of Drosero in Xanthi. Through qualitative research, and more precisely through semi-structured interviews, this research seeks to highlight how education policy towards Roma shapes the education of their students. In this research, teachers point out the high rates of dropout, bilingualism or trilingualism of the students, delinquency and lack of discipline linked to Roma culture, inappropriate building facilities, racism and the marginalization of the Roma community of Drosero, as the main problems of Roma education. Most of the teachers recognize their lack of an in-depth knowledge of the legal framework that underpins Roma education. In general, they describe this legislation as inadequate. Most of the teachers recognize that various measures supported Roma education in the past, while they welcome the proposed measures introduced by the Minister of Education, K. Gavroglou in June 2017. The measures that teachers themselves suggest are a diversified curriculum, social workers’ and psychologists’ recruitment in Drosero, class-size reduction from 25 to 15 students per class, partnerships with other school units and universities, compulsory operation of full-day school, compulsory parental schooling, improvement of school buildings and facilities, support for teachers through training, implementation of extra-curricular programs that support Greek learning.