Απόψεις εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για τη λειτουργία των τάξεων υποδοχής στο ελληνικό δημοτικό σχολείο
Abstract
Η παρούσα μεταπτυχιακή εργασία επιχειρεί να διερευνήσει τον τρόπο λειτουργίας και την αποτελεσματικότητα των τάξεων υποδοχής για τους μετανάστες μαθητές των ελληνικών δημόσιων δημοτικών σχολείων, σύμφωνα με τις στάσεις και τις απόψεις των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, που έχουν εργαστεί σε αυτές. Με την ανασκόπηση της βιβλιογραφίας του θεωρητικού μέρους της εργασίας καταδείχθηκε η διαχρονική ανάγκη για αποτελεσματική λειτουργία προγραμμάτων ενίσχυσης και ένταξης των μεταναστών μαθητών στα σχολεία.
Στη συνέχεια η ποιοτική έρευνα, που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της εργασίας, με την χρήση των ημιδομημένων συνεντεύξεων, στην οποία πήραν μέρος δέκα εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, αποκάλυψε ότι οι εκπαιδευτικοί εφαρμόζουν διαγνωστικά τεστ ελληνομάθειας και χωρίζουν του μαθητές τους σε ομάδες, ανάλογα με τον βαθμό γνώσης της ελληνικής γλώσσας και έπειτα την ηλικία τους, χρησιμοποιούν τα διδακτικά εγχειρίδια που προτείνει το υπουργείο παιδείας και αρκετές φορές κάνουν μάθημα λιγότερες από τις προβλεπόμενες ώρες.
Οι διδακτικές πρακτικές που χρησιμοποιούν είναι η χρήση εικόνων, εκπαιδευτικών βίντεο, η χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών, το θεατρικό παιχνίδι και τα παιχνίδια ρόλων, εκπαιδευτικά τραγούδια και ταινίες, την ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και τη μέθοδο πρότζεκτ καθώς και την προαγωγή και ενθάρρυνση του διαλόγου. Επίσης, αξιοποιούν με διάφορους τρόπους και την γλώσσα και τον πολιτισμό των μεταναστών μαθητών, οι οποίοι νιώθουν απόλυτα ελεύθεροι να παρουσιάσουν στα πλαίσια του μαθήματος στοιχεία της δικής τους κουλτούρας.
Όσον αφορά τη συνεργασία με τον διευθυντή/τρια του σχολείου, αυτή στις περισσότερες περιπτώσεις είναι αρκετά καλή, ενώ αναφορικά με τη συνεργασία με τους συναδέλφους αυτή είναι τυπική συνήθως και οι εκπαιδευτικοί των τάξεων υποδοχής νιώθουν πως δεν αποδέχονται τη σημαντικότητα του ρόλου τους. Επίσης αναφέρεται πως δεν υπάρχει συνεργασία με ειδικούς στη διαπολιτισμική συμβουλευτική, με ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς, αν και κάτι τέτοιο θα ήταν πολύ βοηθητικό. Η επικοινωνία με τους γονείς πολλές φορές είναι αρκετά δύσκολη, καθώς οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν ελληνικά και οι εκπαιδευτικοί τονίζουν την αναγκαιότητα της ύπαρξης διερμηνέα. Επιπλέον οι εκπαιδευτικοί αναφέρουν πως δεν αισθάνονται προετοιμασμένοι για να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στο έργο τους. Μιλούν για τα εφόδια που πρέπει να διαθέτει ένας εκπαιδευτικός για να αναλάβει μια τάξη υποδοχής και προτείνουν τρόπους για τη βελτίωση της εκπαίδευσης των μεταναστών μαθητών. Τέλος, αναφέρουν πως οι τάξεις υποδοχής επιτελούν τον σκοπό τους και βοηθούν τους μαθητές να ξεπεράσουν τα γλωσσικά τους προβλήματα, αλλά όχι στον βαθμό, που θα έπρεπε.This postgraduate assignment tries to investigate the way of function and effectiveness of reception classes for the immigrant students of the greek public elementary schools, according to the attitudes and views of First Degree educationalists, who have worked in them. With the review of the bibliography of the theoretical part of the assignment was shown the timeless need for effective function of the programmes of support accession of the immigrant students into the schools.
Then the quality search, which was carried out in the context of the assignment, with the use of semi-structured interviews, in which ten first degree educationalists took part, revealed that the teachers use diagnostic tests of knowledge of Greek and devide their students into groups, according to the grade of knowledge of Greek language and then their age, use the school handbooks that the Ministry of Education suggests and teach less hours than the expected at many times.
The teaching methods that they use are the use of images, educational videos, the use of computers, the theatrical game and the role games, educational songs and movies, the teaching of group cooperation and the method of projects as well as the promotion and stimulation of dialogue. Furthermore, they utilize the language and the culture of the immigrant students in many ways, who feel fully free to present elements of their culture in the context of the lesson.
Concerning the cooperation with the principal of the school, it is good enough in the most cases, while concerning the cooperation with the colleagues it is usually typical and the teachers of reception classes feel that they do not accept the importance of their role. Moreover, it is mentioned that there is not any cooperation with experts in intercultural advice, with psychologists and social workers, although something like that it would be very helpful. The communication with the parents is hard enough at many times, since most of them do not know Greek and the educationalists emphasize the need of existence of a translator.
What is more, the teachers mention that they do not feel prepared to respond efficiently to their work. They talk about the qualifications that a teacher should have in order to undertake a reception class and they suggest ways for the improvement of the immigrant student’ s education. All in all, they state that the reception classes accomplish their aim and they help the students to overcome their lingual problems, but not to the extent that they should.