Οι δίγλωσσες πρακτικές γραμματισμού στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον
Abstract
Η διγλωσσία (ή γενικότερα η πολυγλωσσία) είναι το φαινόμενο της ομιλίας και της κατανόησης δύο ή περισσοτέρων γλωσσών. Ο όρος μπορεί να αναφέρεται σε άτομα (ατομική διγλωσσία) καθώς και σε μια ολόκληρη κοινωνία (κοινωνική διγλωσσία). Η διγλωσσία θεωρείται σημαντική για τις παραμέτρους και τις βιωματικές μεταβλητές που περιλαμβάνονται στην έρευνα για την ανάπτυξη των παιδιών. Για τον χαρακτηρισμό ενός ατόμου ως δίγλωσσο απαιτείται η ικανότητα επαρκούς επικοινωνίας και στις δύο γλώσσες, η οποία καθορίζεται από πολλούς παράγοντες, όπως την ηλικία απόκτησης της δεύτερης γλώσσας, τον τρόπο απόκτησής της, τη γλώσσα της κοινωνίας, τη γλώσσα των γονέων καθώς και το εκπαιδευτικό σύστημα που εφαρμόζει η κοινωνία. Η διγλωσσία μπορεί να αφορά στο άτομο ή στην κοινωνία, αλλά πάντα συνοδεύεται και με πολιτιστικά στοιχεία. Η εκμάθηση της δεύτερης γλώσσας μπορεί να ξεκινήσει στο σπίτι ή στο εκπαιδευτικό περιβάλλον, αλλά αυτό δεν καθορίζει το ποια γλώσσα θα θεωρηθεί ως η ισχυρή γλώσσα για τον διδασκόμενο.
Η παρούσα έρευνα έχει σκοπό να μελετήσει τη συμπεριφορά δίγλωσσων παιδιών μεταναστών, όσον αφορά στην επιλογή γλωσσών, στην στάση απέναντι στη γλώσσα της χώρας καταγωγής καθώς επίσης και να περιγράψει τη στάση και αντιμετώπιση των συμμαθητών τους. Δευτερεύοντες στόχοι είναι να μελετηθούν στοιχεία ως προς τη σχολική επίδοση των μαθητών καθώς επίσης και οι προσωπικές αναζητήσεις τους για το μέλλον. Bilingualism (or multilingualism in general) is the phenomenon of speaking and understanding two or more languages. The term can refer to individuals (individual bilingualism) as well as to a whole society (social bilingualism). Bilingualism is considered important for the parameters and experiential variables included in child development research. In order to characterize a person as a bilingual, the ability to communicate in both languages is required, which is determined by many factors, such as the age of acquisition of the second language, the way of acquiring it, the language of the society, the language of the parents, the educational system implemented by the society. Bilingualism may concern the individual or the society, but it is always accompanied by cultural elements. Learning the second language can begin at home or in the school environment, but this does not determine which language will be considered as the strong language for the learner.
The present study aims to focus on the behavior of bilingual immigrant children in terms of language choice, attitudes towards the language of their origin country, as well as to describe the attitudes of their peers. Secondary aims are to study the students' school performance as well as their personal queries for the future.