Σχολική διδασκαλία γραμματικοσυντακτικών φαινομένων: μονολεκτικό ρήμα και ρηματική περίφραση
Abstract
Η παρούσα εργασία αναφέρεται στην έντονη παρουσία του μονολεκτικού ρήματος και της ρηματικής περίφρασης στον προφορικό και γραπτό λόγο. Ειδικότερα, αναφέρεται στην αντιστοιχία μεταξύ μονολεκτικών ρημάτων και ρηματικών περιφράσεων και στην αξιοποίηση τους στη σχολική διδασκαλία.
Αναλυτικότερα, στο κεφάλαιο της εισαγωγής, σκοπός της εργασίας είναι ο αναγνώστης πρώτον, να αναγνωρίσει και να κατανοήσει την έννοια της ρηματικής περίφρασης ως ένα γραμματικοσυντακτικό φαινόμενο που οφείλεται στη φυσική εξέλιξη της γλώσσας και δεύτερον, να αποσαφηνίσει τις έννοιες του μονολεκτικού ρήματος και της ρηματικής περίφρασης.
Αμέσως μετά, παρατίθενται πίνακες 22 λειτουργικών ρημάτων, όπου με τρόπο απλό γίνεται κατανοητή η αντιστοιχία ρηματικών περιφράσεων- μονολεκτικών ρημάτων.
Τα επόμενα κεφάλαια είναι αφιερωμένα στην αξιοποίηση της ρηματικής περίφρασης από τη σχολική διδασκαλία. Πιο συγκεκριμένα, ο εκπαιδευτικός ή ο αναγνώστης, γενικότερα, μπορεί να ανακαλύψει τον πλούτο των δυνατοτήτων των ρηματικών περιφράσεων, να αναγνωρίσει σε αυτές τον δικό του λόγο και να τις συναντήσει σε αποσπάσματα κειμένων τις παιδικής λογοτεχνίας. Επιπρόσθετα, ο αναγνώστης- εκπαιδευτικός έχει την ευκαιρία να έρθει σε επαφή και να αξιοποιήσει ένα διδακτικό σενάριο ένταξης των ρηματικών περιφράσεων στο γλωσσικό μάθημα, εμπλουτίζοντας τη διδασκαλία του με πολλαπλά οφέλη.
Ένα από τα σημαντικότερα συμπεράσματα της εργασίας αφορά την απενοχοποίηση της γέννησης και της χρήσης ρηματικών περιφράσεων. Η ύπαρξή τους εμπλουτίζει τη γλώσσα με νέες έννοιες, οι οποίες δεν βρίσκουν πάντα ένα αντίστοιχο μονολεκτικό ρήμα να τις ερμηνεύσει. Τέλος, εξίσου σημαντικά και ενδιαφέροντα είναι τα συμπεράσματα που αφορούν τα πολυάριθμα και πολυεπίπεδα πλεονεκτήματα που αποκομίζουν οι μαθητές από τη διδασκαλία των ρηματικών περιφράσεων στη νέα ελληνική γλώσσα.
This paper refers to the intense presence of the verb and the verbal description in the oral and written language. In particular, it refers to the correspondence between single-word verbs and phrasal verbs and their exploitation in school teaching.
In more detail, in the chapter of introduction, the purpose of the work is for the reader firstly to recognize and understand the concept of the verbal expression as a grammatical syntactic phenomenon due to the natural evolution of the language and secondly to clarify the concepts of single-word verbs and phrasal verbs.
Immediately afterwards, there are tables of 22 operative verbs, in which single-word verbs and phrasal verbs correspond in a simple way.
The following chapters are devoted to the use of the phrasal verbs from school teaching. More specifically, the educator or the reader, in general, can discover the richness of the possibilities of phrasal verbs, recognize his or her way of speaking in these verbs and meet them in excerpts of texts of children's literature.
Additionally, the reader-educators have the opportunity to get in touch and utilize a teaching scenario of integrating the phrasal verbs into the language lesson, enriching their teaching with multiple benefits.
One of the most important conclusions of the work concerns the emulation of the birth and the use of phrasal verbs. Their existence stimulates language with new meanings, which do not always find a corresponding single-word verb to interpret them. Last but not least, the conclusions regarding the numerous and multifaceted advantages that students obtain from the teaching of the phrasal verbs in the new greek language are equally important and interesting.