Οι Απόψεις των Υποψήφιων Εκπαιδευτικών για την Παιδική Ηλικία
Abstract
Στην παρούσα έρευνα εξετάζονται οι πεποιθήσεις των υποψήφιων νηπιαγωγών για την παιδική ηλικία κατά την είσοδό τους στο μάθημα της Προσχολικής Παιδαγωγικής και πώς αυτές διαμορφώθηκαν κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. Σκοποί της έρευνας αποτέλεσαν η κατανόηση του πλαισίου της προσωπικής τους θεωρίας των υποψήφιων εκπαιδευτικών για την παιδική ηλικία, η ανάδειξη δομικών μοντέλων που προέκυψαν από τη σύνδεση των λόγων που εξέφραζαν για την παιδική ηλικία με συγκεκριμένα οντολογικά και επιστημολογικά χαρακτηριστικά και η διερεύνηση μετατοπίσεων ή τροποποιήσεων στις αρχικές τους νοηματοδοτήσεις για την παιδική ηλικία, κατά τη διάρκεια παρακολούθησης ενός εισαγωγικού μαθήματος για την Προσχολική Παιδαγωγική. Οι συμμετέχοντες στην έρευνα ήταν 45 πρωτοετείς φοιτητές και φοιτήτριες σε Τμήμα Νηπιαγωγών, που κλήθηκαν να αποτυπώσουν τις πεποιθήσεις τους για τα παιδιά ηλικίας 4 – 6 χρονών, συμπληρώνοντας τρία διαφορετικά φύλλα εργασίας. Από αυτούς επιλέχθηκαν 13 συμμετέχοντες, με βάση συγκεκριμένα κριτήρια, οι οποίοι λειτούργησαν ως μελέτες περίπτωσης, ώστε να εξεταστεί αν και κατά πόσο μετατοπίστηκαν από τις αρχικές τους περιγραφές για την παιδική ηλικία κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. Πραγματοποιήθηκε μία εις βάθος μελέτη και ανάλυση των πεποιθήσεών τους που βασίστηκε τόσο στη συνεχή συγκριτική ανάλυση (επαγωγική διαδικασία) όσο και στο συνδυασμό της απαγωγικής ανάλυσης και της επαγωγικής ανάλυσης για τη διατύπωση δομικών μοντέλων για την παιδική ηλικία.. Παρ’ όλο που υπήρχαν ποικίλες διαφορετικές νοηματοδοτήσεις για την παιδική ηλικία, οι περισσότεροι από αυτούς την περιέγραψαν ως μία μειονεκτική και ρομαντική κοινωνική κατηγορία. Οι λόγοι για την παιδική ηλικία σε συνδυασμό με τα κυρίαρχα οντολογικά και επιστημολογικά χαρακτηριστικά των πεποιθήσεων των υποψήφιων εκπαιδευτικών ανέδειξαν συγκεκριμένα μοντέλα, καθώς συγκεκριμένοι λόγοι συνδέονταν με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά και το αντίστροφο. Οι μετατοπίσεις που εντοπίστηκαν στις πεποιθήσεις των υποψηφίων εκπαιδευτικών δεν ήταν ομοιογενείς για τους συμμετέχοντες, αλλά διαπιστώθηκαν διαφοροποιήσεις ως προς το είδος των οντολογικών και επιστημολογικών χαρακτηριστικών των συμμετεχόντων. Η πλειονότητα των συμμετεχόντων αναγνώρισε την παιδική ηλικία ως διαφοροποιημένη, αλλά φαίνεται να δυσκολεύτηκε να αναγνωρίσει τον ενεργό και συμμετοχικό ρόλο των παιδιών.