Η διαπολιτισμική επάρκεια του εκπαιδευτή ενηλίκων μεταναστών
Abstract
Η ικανότητα της διαπολιτισμικής επάρκειας αναδεικνύεται ως ένα σημαντικό χαρακτηριστικό των εκπαιδευτών ενηλίκων, ειδικότερα όταν έχουμε να κάνουμε με μετανάστες εκπαιδευόμενους. Η σχετική με το θέμα βιβλιογραφία αποδεικνύει τη μεγάλη σημασία που δίνεται στη σύγχρονη εποχή στη διά βίου εκπαίδευση στην Ελλάδα και στα κράτη του εξωτερικού και τη σχέση ανάμεσα στην άσκηση πολιτικής και τη διαχείριση της κοινωνικής ένταξης των μειονοτήτων. Από τη βιβλιογραφική έρευνα αναδεικνύονται επίσης συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που εμφανίζουν οι εκπαιδευόμενοι στα γλωσσικά μαθήματα για μετανάστες, όπως είναι το ότι οι περισσότεροι ανήκουν στην παραγωγική ηλικία, στοχεύουν σε περισσότερες επαγγελματικές ευκαιρίες και θεωρούν ότι τα γλωσσικά μαθήματα θα τους προσφέρουν αυτονομία και μια καλύτερη καθημερινή ζωή γενικότερα.
Μελέτη περίπτωσης αποτελούν οι εκπαιδευτές ενηλίκων που δίδαξαν στον Πρόγραμμα Οδυσσέας της Δυτικής Μακεδονίας. Η ποιοτική έρευνα που διεξήχθη στα πλαίσια της παρούσης εργασίας, κατέδειξε ορισμένες ισχυρές συνδέσεις ανάμεσα: στα προσωπικά βιώματα των εκπαιδευτών και τη διαπολιτισμική τους επάρκεια, την ικανότητα τους να διαχειριστούν την τάξη των ενηλίκων μεταναστών και την κατανόηση της έννοιας της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, την προσωπική ανάγκη για καλλιέργεια και τις πεποιθήσεις τους απέναντι στους αλλοδαπούς μαθητές τους.
The ability of intercultural competence is emerging as an important feature of adult educators, especially when dealing with migrant students. The existing bibliography on this particular subject demonstrates the great importance of lifelong education nowadays in Greece and abroad. In addition, the relationship between the policies being applied and the management of social integration of ethnic minorities is implemented. The bibliographic review also highlights certain characteristics of the participants in the language courses for migrants, such as their age, which falls within the employable- age limits, their targeting to more business opportunities and their consideration that language courses will offer autonomy and generally a better everyday life.
The case study is referring to adult educators of the Odysseus Program, which has been taught in Western Macedonia in the past. The qualitative research conducted as part of this study has demonstrated some strong connections between: personal experiences of the participants and their intercultural competence, their ability to manage issues of adult immigrants’-class and their own understanding of the concept of intercultural education, personal needs for personal development and beliefs towards their foreign students.