Μπύρες ελληνικής προέλευσης: Κοινωνιοσημειωτική ανάλυση των κύριων ετικετών τους (2016)
Abstract
Η παρασκευή μπύρας είναι ένας κλάδος που τα τελευταία χρόνια, μετά το 2000 κυρίως, ανθίζει στην Ελλάδα. Οι μεγάλες ζυθοποιίες (μακροζυθοποιίες) εξελίσσονται και αρκετές μικροζυθοποιίες έχουν εισέλθει δυναμικά στον χώρο, με πολλές από αυτές να διαπρέπουν ακόμα και στο εξωτερικό για την άριστη ποιότητα μπύρας που προσφέρουν. Ο ανταγωνισμός στο κλάδο αυξήθηκε και οι ζυθοποιίες επιμελούνται προσεκτικά, πέρα από την ποιότητα του προϊόντος, την συνολική τους εικόνα στήνοντας ένα προσεγμένο brand. Το λογότυπο αλλά και η συσκευασία ενός προϊόντος αποτελούν αναπόσπαστα κομμάτια ενός επιτυχημένου brand. Στην παρούσα εργασία συγκεντρώθηκαν όλες οι ελληνικές μπύρες που παράγονταν το 2016 στην Ελλάδα, το λογότυπο της κάθε μιας και η ετικέτα της κάθε συσκευασίας. Ακολούθησε σημειωτική ανάλυση των λογοτύπων, της συνολικής εικόνας της ετικέτας αλλά και των λεκτικών σημείων που φέρουν ώστε να βρεθούν οι αξίες που προσπαθούν να αναδείξουν οι εταιρείες. Ακόμη, στα λογότυπα και στη συνολική εικόνα των ετικετών έγινε λεπτομερής καταγραφή των χρωμάτων, των σχημάτων ή των μορφών που φέρουν οι ετικέτες και καταγράφηκε μια διαβάθμιση για το αν η συνολική εικόνα είναι πολύπλοκη ή απλή με βάση τους κανόνες του γραφιστικού σχεδιασμού. Όσο αφορά στα λεκτικά σημεία έγινε καταγραφή της γραμματοσειράς αλλά και της γλώσσας που επιλέχθηκε. Με αυτή την ανάλυση διακρίναμε ποιο είναι το κοινό στο οποίο στοχεύουν και ποια εικόνα θέλουν να περάσουν σε αυτό. Τέλος έγινε και μια έρευνα για να διακρίνουμε εάν ο τόπος παραγωγής της μπύρας ή η τιμή της στη λιανική πώληση επηρεάζουν τον σχεδιασμό της ετικέτας.Beer production is an industry which has prospered in Greece during the recent years, mainly after 2000. The major breweries (macrobreweries) are evolving and several microbreweries have entered the field vigorously, many of which are exceling for their top beer quality both domestically and abroad. Competition in the industry has increased and the breweries are taking care, besides of product quality, of their total image by setting up a meticulous brand name. The logo, as well as the packaging, of a product constitutes successful branding. All the Greek beers that were produced in Greece in 2016, their logos, and the labels of their packaging have been collected in the present paper. There followed a semiotic analysis of their logos, the total image of their labels, and the lexical items they bear, so as to identify the values that the companies attempt to feature. In addition, a thorough listing of colours, shapes or figures on the labels of the logos and of the total image was created, and a gradation based on the perplexity or simplicity of the total image has been recorded according to the standards of graphic design. As far as the lexical items are concerned, a listing of the font and the register chosen was created. Through this analysis, we established the target group of each company and the image they want to convey. Finally, a research was also conducted to establish whether the geographical profile of beer production or its retail price affect the label design.