Το τρίτο ημίχρονο του αγώνα. Κριτική ανάλυση λόγου στα πρωτοσέλιδα αθλητικών εφημερίδων
Abstract
This study examines headlines in sports newspapers and focuses on their role on shaping different aspects of reality. The headlines are dedicated to the soccer match between the teams of PAOK and AEK, which was held in Thessaloniki on March 11, 2018 and was interrupted before the referee would blow the final whistle. Three headlines from sports newspapers in Athens were selected, as well as three headlines from sports newspapers in Thessaloniki. All six newspapers were released on March 12, 2018. By applying Critical Discourse Analysis, the tactics of the positive selfpresentation and the negative other- presentation, scare tactics, shift of blame tactics and front-page pictures, according to the analytical tools of Social Semiotics, were examined. Analyzing the tactics of the positive self-presentation and the negative- other presentation, along with the analysis of the pictures, disclosed that the relationships of the powerful and the powerless in the media lead the newspapers to construct contrastive aspects of reality in order to serve the interests of the majority group. Examining the scare tactics in the Athens’ headlines and the shift of blame tactics in Thessaloniki’s headlines, it was revealed that both parties consciously attempted to manipulate the public opinion, at the expense of distancing and neutrality.Η παρούσα μελέτη εξετάζει πρωτοσέλιδα αθλητικών εφημερίδων και επικεντρώνεται στη λειτουργία τους να διαμορφώνουν διαφορετικές όψεις της πραγματικότητας. Τα πρωτοσέλιδα είναι αφιερωμένα στον ποδοσφαιρικό αγώνα μεταξύ των ομάδων του Π.Α.Ο.Κ. και της Α.Ε.Κ., που διεξάχθηκε στην Θεσσαλονίκη στις 11 Μαρτίου του 2018 και διακόπηκε πριν ο διαιτητής σφυρίξει τη λήξη του. Επιλέχτηκαν τρία πρωτοσέλιδα από αθλητικές εφημερίδες της Αθήνας και ακόμη τρία πρωτοσέλιδα από αθλητικές εφημερίδες της Θεσσαλονίκης. Καί οι έξι εφημερίδες κυκλοφόρησαν στις 12 Μαρτίου 2018. Εφαρμόζοντας την Κριτική Ανάλυση Λόγου (ΚΑΛ), εξετάστηκε η τακτική της θετικής αυτό-παρουσίασης και της αρνητικής παρουσίασης του άλλου, οι τακτικές φόβου, οι τεχνικές μετατόπισης της ευθύνης, καθώς και οι εικόνες των πρωτοσέλιδων, με βάση τα αναλυτικά εργαλεία της Κοινωνικής Σημειωτικής. Η ανάλυση της τακτικής της θετικής αυτόπαρουσίασης και της αρνητικής παρουσίασης του άλλου, μαζί με την ανάλυση των εικόνων, απέδειξαν πως οι σχέσεις δυνατού και αδυνάτου στα μέσα, οδηγούν τις εφημερίδες να κατασκευάζουν αντιτιθέμενες όψεις της πραγματικότητας, με σκοπό να εξυπηρετήσουν τα συμφέροντα της κυρίαρχης ομάδας. Εξετάζοντας τις τακτικές φόβου στα πρωτοσέλιδα της Αθήνας και τεχνικές μετατόπισης της ευθύνης στα πρωτοσέλιδα της Θεσσαλονίκης φάνηκε πως καί οι δύο πλευρές επιχείρησαν συνειδητά να χειραγωγήσουν τη συνείδηση του κοινού, σε βάρος της αποστασιοποίησης και της ουδέτερης ενημέρωσης.