Αντιλήψεις εν ενεργεία εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για το αποτύπωμα άνθρακα
Abstract
Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να διερευνηθούν οι αντιλήψεις των εν ενεργεία εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιάς εκπαίδευσης για το άμεσο και το έμμεσο αποτύπωμα άνθρακα. Στην έρευνα συμμετείχαν 18 εν ενεργεία εκπαιδευτικοί Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από διάφορα σχολεία της περιοχής της Φλώρινας. Οι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν είχαν προϋπηρεσία σε Γυμνάσια, Γενικά Λύκεια και Επαγγελματικά Λύκεια. Για τη συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκαν συνεντεύξεις ανοιχτού τύπου. Οι ερωτήσεις της συνέντευξης περιείχαν και κάρτες με εικόνες προϊόντων ή υπηρεσιών οι οποίες αφορούσαν άμεσα ή έμμεσα το ενεργειακό αποτύπωμα. Τα δεδομένα των συνεντεύξεων απομαγνητοφωνήθηκαν κατά λέξη με τη φωνητική πληκτρολόγηση του Google chrome . Στη συνέχεια όλα τα δεδομένα εισάχθηκαν στο excel , όπου κάθε ερώτηση τοποθετήθηκε σε διαφορετική καρτέλα. Η διαδικασία επεξεργασίας των δεδομένων έγινε με τη μέθοδο της ποιοτικής ανάλυσης περιεχομένου. Με την ποιοτική ανάλυση περιεχομένου σχηματίστηκαν οι κατηγορίες και στη συνέχεια υπολογίστηκε η συχνότητα εμφάνισης κάθε μιας κατηγορίας. Με την ανάλυση των δεδομένων προέκυψαν 5 κατηγορίες που αφορούσαν την χρήση ενέργειας: 1. Κατασκευή και μεταφορά των υλικών. 2. Κατασκευή του τελικού προϊόντος. 3. Μεταφορά του προϊόντος. 4. Χρήση του προϊόντος 5. Απόσυρση του προϊόντος. Στη συνέχεια δημιουργήθηκαν γραφήματα με βάση τις κατηγορίες αυτές. Είναι θετικό το ότι οι εκπαιδευτικοί Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που συμμετείχαν στην έρευνα αναγνώρισαν σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό 5 στάδια χρήσης της ενέργειας κατά τη διάρκεια ζωής προϊόντων και υπηρεσιών. Επιπλέον αρκετοί από αυτούς μπόρεσαν να δώσουν περισσότερες και πιο αναλυτικές πληροφορίες για τα διάφορα στάδια χρήσης της ενέργειας. Αναφέρθηκαν στην άμεση χρήση της ενέργειας κατά τα στάδια της χρήσης και της μεταφοράς του προϊόντος καθώς και στην έμμεση χρήση ενέργειας, αφού αναγνωρίζουν τα στάδια της κατασκευής και μεταφοράς των υλικών, της κατασκευής του προϊόντος και το στάδιο της απόσυρσης.The purpose of this research was to investigate the perceptions of active secondary
teachers regarding the direct and indirect carbon footprint. 18 active Secondary
Education teachers from various schools in the Florina region participated in the
research. The teachers who participated had previous experience in High Schools,
General Lyceums and Professional Lyceums. Data-based interviews were used to
collect data. Interview questions also included cards with product or service images
that directly or indirectly concerned the carbon footprint. The interview data were
transcribed with Google Chrome's voice to text application. Then, all the data were
imported to excel, where each question was placed on a different worksheet. The
data processing process was done using the quality content analysis method. The
qualitative content analysis formed the categories and then calculated the incidence
of each category. The analysis of the data resulted in 5 categories related to the use
of energy: 1. Manufacture and transportation of materials. 2. Manufacture of
finished product. 3. Product transfer. 4. Product use. 5. Withdrawal of the product.
Graphs were created based on these categories. The fact that Secondary School
teachers who have participated in the research have recognized to a greater or
lesser extent 5 stages of energy use over the life of products and services is positive.
In addition, several of them have been able to give more and more detailed
information about the various stages of energy use. They referred to the direct use
of energy during the use and transport of the product as well as to the indirect
energy use, since they recognize the stages: manufacture and transportation of materials, manufacture of finished product and the withdrawal stage.