Απόψεις εκπαιδευτικών για την ένταξη και εκπαίδευση νεομεταναστών-προσφύγων μαθητών με δυσκολίες μάθησης
Abstract
Οι έντονες πληθυσμιακές μετακινήσεις που συντελούνται είτε εξαιτίας διαφόρων καταστάσεων, όπως πόλεμοι, δυσχερών οικονομικών καταστάσεων ή ως αποτελέσματα αυταρχικών πολιτικών καθεστώτων έχουν τη μορφή μεταναστευτικών και προσφυγικών ροών προς χώρες στις οποίες οι συνθήκες διαβίωσης είναι καλύτερες. Μία από αυτές τις χώρες είναι και η Ελλάδα, η οποία λόγω της γεωπολιτικής της θέσης, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, βιώνει τα σε έντονο βαθμό τα παραπάνω ζητήματα. Η παρουσία των προσφύγων και των μεταναστών αλλάζει την κοινωνική συνοχή των κοινωνιών, μετατρέποντάς τες σε πολυπολιτισμικές. Η αρμονική συμβίωση των διαφόρων πολιτισμικών ομάδων έρχεται μέσα από την εκπαίδευση, για την οποία η πολιτεία καλείται να αναπτύξει νέα μοντέλα και πρακτικές. Η παρούσα εργασία ασχολείται με τους τρόπους ένταξης των νεομεταναστών-προσφύγων μαθητών στην εκπαίδευση και την τρέχουσα διαπολιτισμική εκπαιδευτική κατάσταση σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο. Ως εκ τούτου κρίθηκε αναγκαίο να καταγραφούν και να αναλυθούν οι απόψεις εκπαιδευτικών για την εκπαιδευτική ένταξη των νεομεταναστών οι οποίες καταδεικνύουν την θετική τους αλλαγή στο ζήτημα προς μελέτη. Το δείγμα της παρούσας έρευνας απαρτίζεται από 22 εκπαιδευτικούς στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, οι οποίοι απάντησαν σε ερωτήσεις σχετικά με πέντε θεματικούς άξονες. Οι ερωτήσεις των συνεντεύξεων οργανώθηκαν ως προς τον προσδιορισμό της έννοιας του νεομετανάστη, την εκπαιδευτική ένταξη και διαχείριση των νεομεταναστών, τις διδακτικές τεχνικές που χρησιμοποιούν και το ζήτημα επιμόρφωσης των ίδιων ως προς την διαπολιτισμική εκπαίδευση. Η απομαγνητοφώνηση βοήθησε στην συγκέντρωση και ανάλυση των δεδομένων, που κατέληξαν στις θετικές στάσεις των εκπαιδευτικών ως προς την εκπαίδευση των προσφύγων μαθητών, στις προσπάθειες τους να εντάξουν αυτά τα παιδιά στο σχολικό περιβάλλον, τις ποικίλες διδακτικές τεχνικές που χρησιμοποιούν παρά την έλλειψη κατάρτισης στο συγκεκριμένο ζήτημα και στο αίτημά τους προς την πολιτεία για συνεχή επιμόρφωση.Intense population movements that occur either due to various situations, such as wars, difficult financial situations or as a result of authoritarian political regimes take the form of migratory and refugee flows to countries where living conditions are better. One of these countries is Greece, which due to its geopolitical position, especially in recent years, is experiencing strongly the above issues. The presence of refugees and immigrants changes the social cohesion of societies, turning them into multiculturalism. The harmonious coexistence of different cultural groups comes through education, for which the state is called upon to develop new models and practices. The present paper deals with the ways in which neo-migrant-refugee students are integrated into education and the current intercultural education situation at a theoretical and practical level. Therefore, it was considered necessary to record and analyze teachers' views on the educational integration of neo-immigrants whose options demonstrate their positive change in the issue under study. The sample of the present study is composed of 22 teachers in Primary Education who answered questions on five themes. Interview questions were organized to identify the concept of neo-immigrant, the educational integration and management of neo-immigrants, the teaching techniques they use, and the issue of training themselves on intercultural education. The transcript helped to gather and analyze the data, which resulted in teachers' positive attitudes towards the education of refugee students, in their efforts to integrate these children into the school environment, the diverse teaching techniques they use despite the lack of training in the subject. and their request to the state for continuing educatio