Η Εφαρμογή των Καινοτομιών ως Δείκτης Επαγγελματισμού των Εκπαιδευτικών
Abstract
Η παρούσα μεταπτυχιακή εργασία πραγματεύεται ζητήματα, που αφορούν την υιοθέτηση καινοτομιών καθώς και τον επαγγελματισμό των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Για την ακρίβεια μελετήθηκαν οι απόψεις των δασκάλων για τις παραπάνω έννοιες, και αφού κωδικοποιήθηκαν και αναλύθηκαν με τη βοήθεια της στατιστικής προέκυψε τελικά και το επίπεδο της καινοτομίας στο οποίο αυτοί βρίσκονται. Απώτερος σκοπός της εργασίας αποτελεί η ανάδειξη της ύπαρξης σχέσης μεταξύ των δύο εννοιών ανάλογα με αυτό το επίπεδο προσωπικής καινοτομίας του κάθε εκπαιδευτικού.
Το δείγμα της έρευνας αποτελείται από εκατόν οκτώ (108) εκπαιδευτικούς, οι οποίοι υπηρετούσαν σε σχολεία της περιφερειακής ενότητας Φλώρινας κατά το ακαδημαϊκό έτος 2018-2019 εκ των οποίων το 29,63% δηλώνει ως έδρα σχολείου αγροτική, το 22,2% ημιαστική και το 48,15% αστική.
Με βάση τα αποτελέσματα της δειγματοληπτικής έρευνας που διεξήχθη, διαπιστώνεται πως η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών της έρευνας κατατάσσονται στην κατηγορία των μετριοπαθών εκπαιδευτικών ως προς την καινοτομία (42,6%, n=46) και τους ακολουθούν οι επιλεκτικά καινοτόμοι (25%, n=27), οι επιφυλακτικοί (22,2%, n=24), oι καινοτόμοι (9,3%, n=10 και τέλος οι συντηρητικοί (0,9%, n=1). Οι εκπαιδευτικοί έδειξαν να είναι κατά κύριο λόγο θετικά προσκείμενοι ως προς την έννοια του επαγγελματισμού τους και τέλος όσον αφορά τη σχέση μεταξύ των δύο εννοιών διαπιστώνεται υψηλή θετική συσχέτιση μεταξύ της διάστασης της καινοτομίας που αναφέρεται στην ηγετική φύση του εκπαιδευτικού με την επαγγελματική ανάπτυξη, την αφοσίωση στις ανάγκες των μαθητών και της ενασχόλησης με το επάγγελμα καθώς και της αντίστασης στην αλλαγή με την ενασχόληση με το επάγγελμα. Οι υπόλοιπες διαστάσεις παρουσίασαν μηδενική η και αρνητική συσχέτιση.This postgraduate thesis deals with issues related to the adoption of innovations and the professionalism of primary school teachers. In fact, the views of the teachers on the above concepts were studied, and after being coded and analyzed with the help of statistics, the level of innovation in which they are located was finally revealed. The ultimate goal of the work is to show the existence of a relationship between the two concepts according to this level of individual innovativeness.
The sample of the survey consists of one hundred and eight (108) teachers who served in schools in the Florina district during the academic year 2018-2019 of which 29.63% declared rural schools as their headquarters, 22.2% were semi- urban and 48.15% urban.
Based on the results of the survey carried out, it is noted that the majority of the research teachers are classified as early majority (42.6%, n = 46) followed by early adopters (25%, n = 27), late majority (22.2%, n = 24), the innovators (9.3%, n = 10 and finally the laggards (0.9%, n = 1). Teachers have shown to be primarily positive in terms of their professionalism and, finally, there is a high positive correlation between the two concepts in the dimension of innovation referring to the leading nature of the teacher with professional development, students' needs and occupation, and resistance to change by engaging in the profession. The remaining dimensions showed a zero or a negative correlation.