Αυτοαξιολόγηση και ανάπτυξη κουλτούρας εμπιστοσύνης στο σχολείο: σχέση προϋποθέσεις και περιορισμοί στο ελληνικό σχολείο
Abstract
Η παρούσα εργασία στοχεύει στην ανάδειξη των απόψεων των εκπαιδευτικών και των διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σχετικά με την αυτοαξιολόγηση στα πλαίσια της σχολικής μονάδας. Για την ανάδειξη των απόψεων των εκπαιδευτικών και των διευθυντών για το θέμα, χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο. Στο εισαγωγικό κομμάτι της εργασίας, αναδεικνύεται η ανάγκη για την εφαρμογή ενός συστήματος αυτοαξιολόγησης στη χώρα μας - στην οποία μάλιστα δεν υφίσταται ουσιαστικά καμία μορφή αξιολόγησης τα τελευταία περίπου σαράντα χρόνια - καθώς και ορισμένα στοιχεία σχετικά με την έναρξη της συζήτησης αναφορικά με την αξιολόγηση, στις χώρες του εξωτερικού. Στη συνέχεια, στο θεωρητικό μέρος της εργασίας αρχικά παρουσιάζονται οι βασικές μορφές αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και της σχολικής μονάδας. Επίσης, γίνεται μια ιστορική αναδρομή αναφορικά με την αξιολόγηση και την αυτοαξιολόγηση στην Ελλάδα και παρουσιάζονται ορισμένα στοιχεία σχετικά με την εφαρμογή της αυτοαξιολόγησης στο εξωτερικό. Στο θεωρητικό μέρος, ακόμα, γίνεται αναφορά στην κουλτούρα εμπιστοσύνης των οργανισμών και στη σχέση της με το κλίμα. Το δεύτερο σκέλος της εργασίας, αφορά στην έρευνα για τις απόψεις των εκπαιδευτικών και των διευθυντών για την αυτοαξιολόγηση στις σχολικές μονάδες. Η έρευνα έδειξε ότι οι συμμετέχοντες θεωρούν την εισαγωγή της αυτοαξιολόγησης στις σχολικές μονάδες απαραίτητη και ότι υπάρχει η προϋπόθεση της κουλτούρας εμπιστοσύνης μεταξύ των συμμετεχόντων στα σχολεία στα οποία διενεργήθηκε η έρευνα.This thesis aims to highlight the views of primary and secondary education teachers’ and principals’ on self-assessment within the school unit. A questionnaire was used to identify teachers’ and principals’ views. In the introductory part of this thesis, the need for a self-assessment system in our country, is emphasized -in which there has been virtually no form of evaluation in the last forty years- as well as some evidence regarding the launch of the debate concerning the evaluation in the countries abroad. Following, in the beginning of the theoretical part of the work presents the basic forms of evaluation of the educational project and the school unit as presented. What is more, a historical overview of the assessment and self-assessment in Greece is displayed and some data in respect of the implementation of self-assessment abroad as presented. Furthermore in the theoretical part of the thesis, the culture of trust of the organizations and its relation to the climate are mentioned. The second part of this dissertation deals with the research on teachers’ and principals’ views with regard to self-evaluation in school units. The research has shown that participants consider introducing self-assessment in school units as necessary and that there is a the pre-requisite of a culture of trust between the participants in the schools in which the research was conducted