Η εικόνα της Ελλάδας και του Έλληνα μέσα από τη σειρά «Μαργαρίτα» (Ελληνική ως ξένη γλώσσα)
Abstract
Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στη Διασπορά σήμερα οφείλει, εκτός των άλλων, να βοηθήσει το αναπτυσσόμενο άτομο να αποκτήσει μια ταυτότητα που να συνάδει με τις διπολιτισμικές-διγλωσσικές συνθήκες κοινωνικοποίησής του. Τα σχολικά εγχειρίδια, ως μέσα εφαρμογής των Προγραμμάτων Σπουδών, υλοποιούν την ισχύουσα εκπαιδευτική πολιτική και προωθούν τις στάσεις και τις ιδεολογίες που επιθυμεί η εκάστοτε πολιτική ηγεσία.
Η παρούσα έρευνα στοχεύει στη διερεύνηση της εικόνας της Ελλάδας και του Έλληνα, όπως παρουσιάζονται στα σχολικά βιβλία της σειράς «Μαργαρίτα», που αφορούν στη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένη.
Διαπιστώθηκε πως η Ελλάδα και οι Έλληνες παρουσιάζονται αρκετά ρεαλιστικά, χωρίς εξιδανικεύσεις, παρότι εξυμνείται σε ένα βαθμό η ελληνική αρχαιότητα και αναπαράγονται κάποια στερεότυπα. Ο ελληνικός πολιτισμός προβάλλεται μεν, δίχως, όμως, να του αποδίδεται υπεροχή και χωρίς να προκαλείται το αίσθημα του εθνοκεντρισμού. Η διαπολιτισμική διάσταση των βιβλίων δεν επιτρέπει την ύπαρξη μειωτικών εικόνων για άλλους λαούς ή πολιτισμούς. Επιπλέον, η ορθοδοξία και η Εκκλησία δεν μυθοποιούνται και ο Έλληνας δεν ταυτίζεται πλέον με τον χριστιανό ορθόδοξο. Με άλλα λόγια, η σειρά «Μαργαρίτα» έχει παρεκκλίνει της πορείας και της φιλοσοφίας αντίστοιχων παλαιότερων διδακτικών εγχειριδίων.Greek language education in the diaspora should help students acquire an identity that is consistent with their bilingual social conditions. The school book, as a means of implementing the curricula, reinforces the existing educational policy and promotes the ideology desired by the political leadership.
This research aims at exploring the image of Greece and Greeks, as presented in the “Margarita” series, which concerns teaching Greek as a foreign language.
It was found that Greece and Greek people are presented quite realistically, without any idealization, although Greek antiquity is, to some extent praised and some stereotypes are reproduced. Greek culture is shown without offering excessive pride and without causing the feeling of ethnocentrism. The intercultural dimension of the books does not allow the existence of diminutive images for other countries or cultures. Moreover, Greek orthodoxy and the Christian church are demystified and the Greek people are not presented to equivalent to Christian orthodox. In other words, the book series “Margarita” has deviated from the philosophy of equivalent older schoolbooks.