H κατανόηση των δισδιάστατων γεωμετρικών σχημάτων μέσα από την οπτικοποίηση σε μαθητές της Δ’ τάξης του δημοτικού σχολείου
Abstract
Στην παρούσα μελέτη επιχειρείται η διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο οι μαθητές της Δ’ τάξης του δημοτικού προσεγγίζουν τα δισδιάστατα γεωμετρικά σχήματα μέσα από την οπτικοποίηση. Συγκεκριμένα, σε δείγμα δεκαοχτώ μαθητών εξετάζεται η αξιοποίηση στρατηγικών και δεξιοτήτων οπτικοποίησης προκειμένου να διακρίνουν δισδιάστατα γεωμετρικά σχήματα. Οι μαθητές συμμετέχουν σε δραστηριότητες με γεωμετρικά σχήματα και παράλληλα απαντούν σε ερωτήματα της συνέντευξης. Οι απαντήσεις και οι παρατηρήσεις καταγράφονται στο τέλος κάθε δράσης. Επίσης, ελέγχονται πιθανές δυσκολίες και παρανοήσεις των παιδιών κατά τη διάκριση σχημάτων μέσω οπτικοποίησης. Από τα αποτελέσματα της έρευνας διαπιστώθηκε ότι οι μαθητές μπορούν μέσα από την ποιοτική χρήση ορισμένων δεξιοτήτων οπτικοποίησης να διακρίνουν σχήματα από πολύπλοκα πλαίσια, ιδιότητες σχημάτων και σχηματικές σχέσεις. The present study is focused on how students of the 4th Grade of elementary school visualize two-dimensional geometric shapes. In particular, the subject that has been put under investigation is the use of visualization strategies and skills in order to discriminate two-dimensional geometric shapes, utilizing an eighteen-student sample. These students participate in activities with geometric shapes while answering interview questions. Their responses and some comments have been noted at the end of each action. Furthermore, possible difficulties and misconceptions of children in visualizing shapes are also examined. From the conclusions of the study it has been found that the students are capable of distinguishing shapes from complex contexts, discriminating shape properties and shape relationships through the use of certain and qualitative visualization skills.