Ένα πρόγραμμα ανάπτυξης στρατηγικών λεξιλογίου σε μαθητές της Α δημοτικού
Abstract
Οι στρατηγικές διδασκαλίας λεξιλογίου αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της γλωσσικής διδασκαλίας και επίσης είναι ένας τρόπος να βοηθηθούν οι μαθητές για να αναπτύξουν και να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους. Ωστόσο, ακόμη δεν κατέστη δυνατό να αυτονομηθεί, να αποκτήσει τη δική του δυναμική και να λειτουργήσει ανεξάρτητα από τη γραμματική και το συντακτικό. Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να διαπιστώσει τι είδους στρατηγικές χρησιμοποιούν οι μαθητές για να μάθουν τη σημασία μιας λέξης, για να προσεγγίσουν τη σημασία της, αν δεν την ξέρουν και πώς την απομνημονεύουν, παράλληλα να εφαρμόσει εκπαιδευτικό υλικό σε μαθητές της Α δημοτικού που θα αναδεικνύει και θα ενισχύει τις στρατηγικές λεξιλογίου και τέλος να αξιολογηθεί η καταλληλότητα του υλικού. Για την επίτευξη των στόχων αυτών το υλικό βασίστηκε στη δραστηριοκεντρική μέθοδο (task based) και η εξαγωγή συμπερασμάτων σε εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης (ημερολόγιο εκπαιδευτικού, διαγνωστικό τέστ προέλεγχου-μετέλεγχου και συνεντεύξεις μαθητών. Τα αποτελέσματα αναδεικνύουν την ανάγκη των μαθητών για τη χρήση στρατηγικών λεξιλογίου και επίσης αποτυπώνουν την προτίμηση των παιδιών αυτής της ηλικίας σε απλές, εύκολες, συστηματικές, μνημονικές και κοινωνικές στρατηγικές. The strategies for teaching vocabulary constitute an integral part of language teaching and are also a way to help students develop and enrich their vocabulary. However, it hasn’t been possible yet to make it independent, to gain its own dynamic and to function regardless of the grammar and syntax. The objective of the present research was to ascertain what kind of strategies the students use in order to learn the meaning of a word, to approach its meaning if they don’t know it and how they memorize it, and moreover to apply educational material to students of the 1st Grade which will point out and reinforce the vocabulary strategies and finally to assess the suitability of the material. To achieve the objectives mentioned above, the material was based on the task based method and the results were based on alternative forms of assessment (teacher’s diary, pre-review and postreview diagnostic tests and student interviews). The results pinpoint the student’s need to use vocabulary strategies and also illustrate the fact that children of this age prefer simple, easy, systematic, mnemonic and social strategies.