Η ελληνική ως γ2/ξγ και τα εθνοπολιτισμικά στοιχεία της σειράς ‘Εμείς και οι Άλλοι’ του έργου ‘Παιδεία Ομογενών’: προσεγγίσεις και προτάσεις
Abstract
Στην παρούσα μεταπτυχιακή εργασία πραγματοποιείται μία προσέγγιση του σχολικού
εγχειριδίου «Η Ελλάδα στον νεότερο και σύγχρονο κόσμο». Το βιβλίο αποτελεί
μέρος της σειράς «Εμείς και οι Άλλοι» του Προγράμματος «Παιδεία Ομογενών» που
αναπτύχθηκε από το «Εργαστήριο Μεταναστευτικών και Διαπολιτισμικών Μελετών»
(ΕΔΙΑΜΜΕ) του Πανεπιστημίου Κρήτης κι έχει στόχο να καλλιεργήσει την ελληνική
γλώσσα και τον ελληνικό πολιτισμό στην ελληνική διασπορά και το εξωτερικό.
Απευθύνεται σε μαθητές της ελληνικής διασποράς ηλικίας 15 ως 18 ετών με
ανώτατο επίπεδο ελληνομάθειας και αφορά τη διδασκαλία στοιχείων Ιστορίας και
Πολιτισμού. Aναλύονται τα στοιχεία που διαμορφώνουν την εθνική ταυτότητα των
μαθητών μέσα από το περιεχόμενο του βιβλίου, διαπιστώνονται ιστορικές ελλείψεις
και εξετάζεται η διαπολιτισμική διάστασή του. Αξιοποιώντας το ιστορικό και
πολιτισμικό υλικό επιτυγχάνεται η ανάπτυξη μιας δι-πολιτισμικής και οικουμενικής
συνείδησης. Εξετάζεται επίσης η χρήση της ελληνικής γλώσσας στα γραπτά κείμενα
και τις ιστορικές πηγές που παρουσιάζονται, καθώς και τα λεξιλογικά στοιχεία.
Επιπρόσθετα, ερευνάται η σύνδεση της γλώσσας με τον πολιτισμό κι ο τρόπος με τον
οποίο αυτά τα δυο σε συνδυασμό διαμορφώνουν την εθνική ταυτότητα. Η γλώσσα
αποτελεί το μέσο με το οποίο εκφράζεται ο πολιτισμός κι αντίστροφα, μέσω του
πολιτισμού μαθαίνεται η γλώσσα. Επομένως, είναι θεμιτό αυτά τα δύο να
διδάσκονται παράλληλα. Για τον λόγο αυτό, στο τελευταίο μέρος της εργασίας
προτείνονται δραστηριότητες με βάση το περιεχόμενο του βιβλίου που μπορούν να
χρησιμοποιηθούν ως επιπρόσθετο υλικό για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας.
Άλλωστε, η ελληνική γλώσσα και το ιστορικό παρελθόν είναι ο συνδετικός κρίκος
των μαθητών με τη χαμένη τους πατρίδα την Ελλάδα.In this postgraduate study an approach is made to the school manual “Greece in the
new and modern world”. The school book is part of the series “We and Others”, of the
project “Expatriates’ Education” which was created by the “Workshop on Migratory
8
and Intercultural Studies” in the University of Crete and its aim is to cultivate the
greek language and culture in the greek diaspora and abroad. It is addressed to
students of the greek diaspora, aged 15-18 years old with the highest level of greek
language’s knowledge and it concerns the teaching of History’s and Culture’s
elements. An analysis takes place on the elements that form the students’ national
identity through the content of the book, historical deficiencies are constated and the
intercultural dimension is examined. Making use of historical and cultural material, a
development of a bi-cultural and ecumenical consciousness is achieved. It is also
being considered the use of greek language in the presented written texts and
historical sources, as well as the vocabulary’s features. Is additionally examined the
connection between language and culture and the way in which these two in
combination form the national identity. The language constitutes the mean of culture’s
expression and vice versa, through culture the language is learnt. Therefore it is
legitimate for these two to be taught in parallel. For this reason, in the last part of the
study we propose activities based on the content of the school book that can be used
as an additional material for the teaching of the greek language. Moreover, the greek
language and the historical past are the link between the students and their lost
homeland, Greece.