Επικοινωνώ στη νέα ελληνική γλώσσα και μαθαίνω την ελληνική κουλτούρα: Κατασκευή γλωσσικού εκπαιδευτικού υλικού για δίγλωσσα περιβάλλοντα μάθησης
Abstract
Η συγκεκριμένη διπλωματική εργασία καταπιάνεται με την κατασκευή εκπαιδευτικού υλικού για τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερη / ξένη γλώσσα σε δίγλωσσους μαθητές της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης της Αλβανίας με μητρική / πρώτη γλώσσα την Αλβανική. Ως στόχοι του γλωσσικού υλικού ορίζονται η καλλιέργεια των τεσσάρων δεξιοτήτων κατανόησης και παραγωγής γραπτού και προφορικού λόγου, αλλά και η ανάπτυξη της διαπολιτισμικής ικανότητας σε ένα πολυτροπικό, παιγνιώδες, ευέλικτο, συμμετοχικό, διαφοροποιημένο και αυθεντικό επικοινωνιακά περιβάλλον.
Αφού κατανοείται η φύση της διαπολιτισμικής ικανότητας και της διγλωσσίας, μελετούνται και παρουσιάζονται θεωρητικές αρχές – κριτήρια σχεδιασμού γλωσσικών υλικών, παρατίθεται η φιλοσοφία, το σενάριο, η θεματολογία, η δομή, ο τρόπος ανάπτυξης. Σε όποιον / όποια εκπαιδευτικό αποφασίσει να αξιοποιήσει το κατασκευασμένο γλωσσικό υλικό παρέχεται και η πρόταση διδασκαλίας, ενώ στο τέλος, τίθεται η επιθυμία για εφαρμογή, αξιολόγηση και, αν χρειαστεί, μεταβολή αυτού προς βελτίωση. This thesis aims at the design of an educational language material to teach Greek as a second / foreign language to bilingual Greek students who live, study in Albania and have as their mother tongue / first language Albanian. Main goals of the linguistic material are defined as the development of the four skills: understanding and production of oral and written speech. In addition, the material aims at the development of intercultural competence in a multimodal, playful, flexible, participatory, diverse and in an authentic communication environment.
At first, the thesis is exposing the understanding of the nature of bilingualism, intercultural competence and theoretical principles relevant to the design of linguistic materials. Furthermore, we expose relevant to the material the following: philosophy, script, themes, structure, development techniques. Any tutor that decides to employ this linguistic material has access to a suggestion of application for teaching. In the end, the implementation of the material is whilst evaluation and modification of it towards improvement is highly encouraged.